De kracht van CAREGiver Wikke
Jarenlang werkte Wikke in een cadeau- en kaartenwinkeltje. “Het waren de verhalen achter de kaarten die we verkochten, die ik zo prachtig vond”, vertelt Wikke. “Ik hou van mensen en de verschillende levensverhalen die daarbij komen kijken. Toen de winkel werd gesloten attendeerde iemand mij op Home Instead Thuisservice; ‘Wikke deze vacature is echt iets voor jou!’ Eerder was ik mantelzorger voor familie, de stap om ook iets voor een ander te kunnen betekenen voelde voor mij daarom heel natuurlijk.”
“Inmiddels ben ik ruim 1,5 jaar aan het werk als CAREGiver bij Home Instead Thuisservice Apeldoorn, vertelt Wikke stralend. Ieder bezoek is anders en altijd ga ik er met volle energie en enthousiasme naar toe. Zodra ik het pad oploop weet ik dat ik weer iets voor een ander mag betekenen, dat voelt heel fijn! Als CAREGiver vraag ik altijd als eerste hoe het met iemand gaat. Ook wanneer een partner aanwezig is, vind ik het belangrijk om ook die te betrekken. We drinken bijvoorbeeld met elkaar een kop koffie, terwijl we bespreken hoe het gaat of we nemen samen de dag even door.”
Voldoende tijd en ruimte
“Voldoende rust, tijd en ruimte bij een klant is erg belangrijk. Natuurlijk is het zoeken en aanvoelen om goed in te kunnen schatten waar iemand behoefte aan heeft. Wanneer de klik aanwezig is en je goed naar de klant luistert bouw je een hechte vertrouwensband op. Ieder bezoek is anders en steeds weer maken we er met elkaar een feestje van! Juist omdat de bezoeken elke keer weer anders zijn, blijft het werk uitdagend en is het nooit saai. Wat is er leuker dan om met een muziekje op de achtergrond het bed op te maken, de hond uit te laten of samen een spelletje Rummikub te spelen?”
“Tijdens de Alzheimer CARE training, die georganiseerd wordt vanuit Home Instead Thuisservice, leren we ook om met de flow mee te gaan. We proberen als CAREGiver de klant te stimuleren in wat nog wel goed gaat, bijvoorbeeld met als doel om samen even naar buiten te gaan. Lukt dat een keer niet? Laat het dan ook…”
Een gewoon moment bijzonder maken
“In mijn werk als CAREGiver heb ik nog meer geleerd om juist de gewone momenten bijzonder te maken. Zo kwam ik 1,5 jaar lang bij een echtpaar waarvan mevrouw dementie heeft.”
“Mevrouw zag erg op tegen het douchemoment. Als CAREGiver wist ik dat mevrouw heel blij werd van muziek en zingen. Tijdens het uitzoeken van haar kleding zette ik haar lievelingsmuziek op en zongen we samen uit volle borst mee. Op deze manier werd het ochtendritueel een feestje, voor haar maar ook voor mij! Gezelligheid en humor is zo belangrijk!”
‘Het is zo fijn om mijn vrouw weer zo te horen lachen’
“Na het douchen deed mevrouw nog even een beetje lipstick op. ‘Kijk eens in de spiegel wat een mooi mens u bent!’ zei ik dan tegen haar. Vol trots ging mevrouw vervolgens naar beneden om aan haar man te laten zien hoe mooi ze eruitzag. Haar man zei dan tegen mij dat hij het geweldig vond om zijn vrouw weer zo te horen lachen. Ik denk er nog vaak met een glimlach aan terug.”
‘Als CAREGiver heb ik geleerd dat ik volledig mezelf mag zijn.’
“Als CAREGiver heb ik geleerd dat ik volledig mezelf mag zijn. Uiteraard krijg ik wel feedback vanuit het Supportteam, maar dat zie ik als iets positiefs. Er wordt altijd gezocht naar de juiste match tussen klant en CAREGiver.”
Benieuwd naar de kracht van onze andere CAREGivers?
CAREGiver Riny, CAREGiver Charlotte en CAREGiver Edith delen graag hun verhaal!