De kracht van CAREGiver Riny
Momenteel zijn er meer dan 1.800 CAREGivers actief en dit aantal groeit elke dag. Benieuwd wat onze CAREGivers meemaken? Wat hun precieze rol is en waarom zij zo gepassioneerd zijn over hun vak? Deze week deelt CAREGiver Riny graag haar verhaal!
Waar je Riny vroeger nog kon vinden als verkoopster in een kledingwinkel is ze vandaag de dag te vinden bij de mensen thuis als CAREGiver voor Home Instead Thuisservice. Een carrière switch waar Riny zeker geen spijt van heeft!
Zorgen voor een ander heeft altijd in me gezeten
‘Zorgen voor anderen heeft altijd in me gezeten, maar dat ik het zo leuk vond wist ik niet’, vertelt Riny. ‘Na enige tijd als vrijwilliger te hebben gewerkt in de zorg kwam ik via Facebook in contact met Home Instead. Ik solliciteerde, mocht op gesprek komen en al snel kon ik aan de slag als CAREGiver!’
‘Momenteel heb ik vier klanten waar ik met veel plezier naar toe ga. Als CAREGiver krijg je de ruimte om elkaar echt te leren kennen en dat is ook nodig. Zeker tijdens de eerste bezoeken kijk ik graag de kat uit de boom’, constateert Riny. ‘Als CAREGiver moet je geduldig zijn, geef het de tijd om aan elkaar te wennen. Langzaam maar zeker merk je dat de situatie steeds vertrouwder wordt en dat de klant zich veilig voelt om zich open(er) te stellen.’
Samen kun je zoveel bereiken, ook wanneer de situatie moeilijker wordt
‘Samen kun je nog zoveel bereiken, ook wanneer de situatie moeilijker wordt bij bijvoorbeeld dementie. We hebben de grootste lol wanneer we samen scheel kijken of een liedje zingen. Die oprechte lach geeft zoveel voldoening, dat is waar ik het voor doe’, glundert Riny trots.
‘Natuurlijk maak je ook verdrietige momenten mee, ook dat hoort erbij. Samen praten lucht vaak op en we sluiten het bezoek altijd positief af, ongeacht de situatie. ‘Lieverd het komt wel goed, maak je niet te druk’, zeg ik dan bijvoorbeeld.’
Het stapje extra
‘Dankzij de ruimte die ik krijg voor de bezoeken is er altijd tijd voor net dat stapje extra waardoor je er echt voor iemand kunt zijn. Eerder ging ik bij een klant bijvoorbeeld voor het slapen gaan weg, maar tegenwoordig is ze eerder vermoeid en wil ze graag dat ik haar op bed leg. Als CAREGiver kan ik die ondersteuning bieden, ik weet nu dat een gesprek of een knuffel voor het slapen gaan zo waardevol kan zijn!’
‘Met een tevreden lach nemen we afscheid, tot de volgende keer!’