De kracht van CAREGiver Ruud
Momenteel zijn er meer dan 2.200 CAREGivers actief en dit aantal groeit elke dag. Benieuwd wat onze CAREGivers meemaken? Wat hun precieze rol is en waarom zij zo gepassioneerd zijn over hun vak? Deze week deelt CAREGiver Ruud van Home Instead Thuisservice Waterland graag zijn verhaal!
“Het was mijn partner die een advertentie van Home Instead Thuisservice in de krant zag staan”, vertelt Ruud. “De inhoud van de werkzaamheden vond hij geschikt voor mij en eigenlijk was ik het daar zelf ook direct mee eens. Met name de oprechte aandacht voor de mens en de ruimte die je als CAREGiver krijgt spraken me enorm aan. Ik solliciteerde en werd meteen aangenomen! Het avontuur als CAREGiver start met een intake en het behalen van het trainingscertificaat. Dit heb ik in december 2019 gedaan en in januari 2020 begon ik als CAREGiver bij senioren thuis.”
Hoe ziet een bezoek als CAREGiver er eigenlijk uit?
“Dat hangt helemaal af van de dagindeling”, begint Ruud zijn verhaal. “Iedere klant heeft andere wensen. We bespreken altijd van tevoren de wensen voor de ondersteuning. Daarop stemmen we af wat we die dag gaan doen. Ik vind het belangrijk om te filteren wat iemand nodig heeft. Zo heb ik een klant die gek is op bloemen en planten. Ik stelde voor om eens naar het tuincentrum te gaan. Een groot succes! Mevrouw straalde en binnenkort gaan we zelfs nog een keer samen terug voor de kerstafdeling. Juist die band die ontstaat in de loop van de tijd, maakt dat de klant nog meer uitkijkt naar de komst van de CAREGiver.”
Heb je altijd genoeg tijd voor ieder bezoek?
“Het aantal uren dat ik bij de klant ben hangt af van de behoefte die er is en de indicatie van de klant. Dit bespreken we van tevoren ook met het Supportteam en de familie. Wanneer er bijvoorbeeld lichamelijke beperkingen zijn, heb ik vaak meer tijd nodig. Eigenlijk heb ik tot nu toe altijd voldoende tijd gehad. Door creatief met de tijd om te gaan kan ik vaak meerdere dingen tegelijkertijd doen. Zo kom ik bij een klant die alleen woont, zijn vrouw woont sinds kort in het verpleeghuis. Tijdens het bezoek geef ik hem tips en adviezen over hoe we dingen in het huishouden kunnen aanpakken. We kunnen enkel praten, maar we kunnen ook tijdens ons gesprek even de wasmachine aanzetten.”
Krijg je écht de ruimte om vanuit je hart te kunnen werken?
“Jazeker! Ik ben er echt volledig voor de klant, een luisterend oor en een helpende hand. Door de ruimte die je krijgt, kun je je als CAREGiver écht verdiepen in de klant. Zo heb ik een mevrouw begeleid tot het moment dat ze naar een woongroep ging. Toeval of niet; we hebben allebei affiniteit met Purmerend en mevrouw was ook nog bevriend met onze buren van vroeger! Samen bezochten we de plek waar ze ooit met haar gezin heeft gewoond, dat was voor ons allebei erg speciaal. Eenmaal bij het oude huis ontmoette ze een mevrouw van vroeger die daar nog steeds woonde. Een waardevol moment waarbij zij samen kletsten over het leven van toen. We hebben een geweldige middag gehad en ik kwam zelf toevallig ook een oude bekende tegen, het was echt te gek!”
“Op deze manier zie je dat je als CAREGiver écht een stap extra kunt zetten. Je komt niet enkel voor de zorg, maar ook echt voor het welzijn van de klant. Soms zijn er delen uit het verleden die al zo lang uit de gedachten zijn. Door spontaan naar oude plekken terug te gaan, komen er soms herinneringen terug die zijn weggestopt. Terwijl deze juist zo waardevol kunnen zijn!”
Kun je de band omschrijven die je ervaart met de klanten?
“Allereerst is het belangrijk om als CAREGiver rust en vertrouwen uit te stralen. Soms is er nog wat wantrouwen aan het begin. Zo bezoek ik een mevrouw van 92. Bij de eerste kennismaking vroeg zij zich af wat ze nou eigenlijk met een man moest bespreken. Inmiddels kunnen we daar samen om lachen en ziet zij nu wel de meerwaarde in van mijn komst, ook al ben ik een man”, lacht Ruud.
“Wanneer je eenmaal het vertrouwen hebt gewonnen kun je alle kanten op, dat is zo mooi om te zien. Er ontstaat echt een vertrouwensband! Zelf vind ik het belangrijk om een goede balans te vinden en te houden. Enerzijds is de band erg persoonlijk, anderzijds ben je ook een professional. Als CAREGiver breng je rust voor de klant en ook voor de familie.”
Als CAREGiver ben je er, ook tijdens de coronacrisis hoe ervaar je dat?
“De coronatijd is zeker voor de klanten erg zwaar. Ze begrijpen de regels vaak niet. Zien alleen dat er veel faciliteiten wegvallen en dat de bezoeken van familie minder worden. Een mevrouw met dementie heeft bijvoorbeeld laatst 23 keer dezelfde vraag gesteld. Ze kan niet begrijpen waarom er niets gebeurt en waarom er niemand langskomt. Als CAREGiver beantwoord ik de vraag met geduld steeds weer opnieuw. En probeer ik de sfeer positief te houden. Het geeft wel aan hoe verwarrend en frustrerend de maatregelen door de coronacrisis kunnen zijn.”
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
“Jazeker! Dat heb ik ook al gedaan. In mijn eigen omgeving heb ik mensen benaderd waarvan ik denk dat die geschikt zijn! Het contact dat ik ervaar met het Supportteam is altijd heel goed. Ze bieden altijd een luisterend ook en zoeken een oplossing wanneer dat nodig is. Je doet het echt met elkaar en dat vind ik ook zo mooi!”
Benieuwd naar de kracht van onze andere CAREGivers?
CAREGiver Riny, CAREGiver Charlotte en CAREGiver Edith delen graag hun verhaal!