“Tevreden klanten en mantelzorgers daar doen we het voor!”

Terug naar overzicht

“Wij helpen senioren gelukkiger ouder te worden met aandacht en begrip van een vertrouwd gezicht, juist wanneer het thuis niet meer vanzelf gaat.” Maar wie vallen er eigenlijk onder ‘wij’? Bij ons bestaat ‘wij’ uit maar liefst 42 vestigingen en ruim 2.200 CAREGivers! Deze maand vertelt Rob Noldus van Home Instead Thuisservice Rotterdam over de drijfkracht van het team, op welke manier zij de Rotterdamse mentaliteit juist wel en juist niet toepassen en deelt Rob een bijzondere gebeurtenis die ze in Rotterdam nooit zullen vergeten.


Met welke gedachten zijn jullie de vestiging gestart?

“Ouderenzorg kan beter. Met die gedachte zijn we gestart. Wij hadden ervaring met onze ouders en dachten: dat kan anders en beter! Je kunt het bij die constatering laten, maar wij dachten we gaan het doen. We gaan laten zien dat het echt kan. En inmiddels weten we: het heeft ons helemaal gebracht waar we naar op zoek waren.”

Wat is jullie drijfkracht?

“Mijn dag is goed als ik iets voor anderen kan betekenen.” “Met die openingszin startten we 6 jaar geleden de vestiging Home Instead Thuisservice Rotterdam op. Nu 6 jaar verder is dat nog steeds zo. Dat geldt voor alle medewerkers van Home Instead, inmiddels zo’n 175.

Elke dag weer krijgen we energie van het ondersteunen van met name senioren, waardoor zij langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen in de voor hen zo vertrouwde omgeving. Tevreden klanten en mantelzorgers, daar doen we het voor.”

Hoe maken jullie het verschil in de wereld van ouderenzorg?

“Oprechte en persoonlijke interesse in de ander. Je altijd blijven afvragen waar kan ik de klant een plezier mee doen? Net iets verder gaan dan van je verwacht wordt, maar ook tijdig signaleren als er bijvoorbeeld verpleegkundige hulp ingezet moet worden. Wij werken dan ook nauw samen met de grote Rotterdamse zorgpartijen als Aafje, Laurens, Humanitas, de Vierstroom en de Leliezorggroep. Zij weten ons makkelijk te vinden en wij hen. We verwijzen naar elkaar en zorgen er samen voor dat de klant de beste en gewenste ondersteuning krijgt. Dat hebben we in Rotterdam goed voor elkaar.”

Het typische Rotterdamse, zie je dat ook terug in je vestiging?

“Rotterdam staat bekend als de stad van de handen uit de mouwen. Daar houden we van. Dat zit bij ons team ook zeker in de genen, maar dat is niet altijd de goede houding bij onze klanten. Wij moeten soms leren om op onze handen te gaan zitten. Mensen met bijvoorbeeld dementie moet je op een rustige manier benaderen en de doenerige Rotterdamse mentaliteit is dan niet op zijn plaats. In de selectie van onze CAREGivers is één van ons belangrijkste criteria dat onze medewerkers ook die rustige benadering in zich hebben. Ze zijn echter nooit te beroerd om bijvoorbeeld de keuken, nadat we gekookt hebben, spic en span achter te laten.”

Hoe ervaren jullie het om ondernemers te zijn? Wat voor moois brengt dat?

“Het ondernemerschap bevalt ons uitstekend. Voor ons is het heel belangrijk dat we iets bouwen wat blijvend maatschappelijk relevant is en van betekenis voor mensen is. Het Home Instead concept heeft beiden in zich. Overigens geldt dat voor ons niet alleen richting onze klanten, maar ook naar onze medewerkers. Wij doen ons best zodat zij zich gezien en gewaardeerd voelen”

Is er een bijzondere gebeurtenis die je wilt delen vanuit Home Instead Thuisservice Rotterdam?

“Eén klant vergeten wij nooit meer. Een man die geweldig piano kon spelen. Hij was gediagnosticeerd met dementie en raakte de piano niet meer aan.”

‘Nu dat ik ziek ben, kan ik niet meer spelen’, zei meneer. “Wat wil het geval: we hebben een CAREGiver in dienst die ook pianolerares is. De match was snel gemaakt. Hij genoot van het pianospelen met haar. Zo zie je maar: het maken van de match tussen klant en CAREGiver maakt het verschil. Iedere dag doen we ons uiterste best om ervoor te zorgen dat bij iedere klant de juiste CAREGiver op bezoek komt.”