Mantelzorger Sophie vertelt
Bij ons gaat het om u. Als senior maar zeker ook als mantelzorger. Maar wat betekent onze ondersteuning eigenlijk voor de mantelzorger? Hoe ervaren zij onze dienstverlening en hoe voelt het om in de dagelijkse praktijk ondersteund te worden door de CAREGivers? In onze nieuwe rubriek ‘De mantelzorger vertelt’ lichten we dit graag uit. Vandaag vertelt mantelzorger Sophie hoe de dienstverlening van Home Instead Thuisservice haar helpt bij de ondersteuning voor haar ouders.
“Wanneer de nood, achteraf gezien, eigenlijk al te hoog was kwam ik via een zorggroep in contact met Home Instead”, vertelt mantelzorger en dochter Sophie. “Mijn vader heeft dementie en mijn moeder Parkinson. Al langere tijd maakte ik me zorgen. ‘Lukt het eigenlijk nog wel thuis?’ ‘Is de situatie nog wel verantwoord?’ Als enig kind voel ik de verantwoordelijkheid om het zo goed mogelijk voor mijn ouders te doen. Met name mijn moeder heeft veel zorg nodig. Mijn vader kon haar hierbij in de eerste jaren goed ondersteunen, maar nu lukt hem dat niet meer. Een verpleeghuis is ter sprake gekomen, mijn vader ziet dit absoluut niet zitten.”
“Mijn ouders wonen nog op de boerderij. Hun thuis, waar alle herinneringen liggen. Het is de vertrouwde omgeving, de veilige thuishaven waar ze altijd met veel plezier gewoond hebben en nog steeds doen, maar waar nu wat meer aandacht nodig is bij de dagelijkse handelingen. Als dochter zijnde wil ik er natuurlijk alles aan doen om hun wens, om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen, te vervullen.”
Het eerste contact met Home Instead
“In januari van dit jaar heb ik voor het eerst contact gehad met Home Instead. Direct voelde ik mij gehoord. De klantcoördinator dacht met me mee. Mijn ouders stonden in eerste instantie sceptisch tegenover de extra ondersteuning van de CAREGivers. Hun stugge houding maakte het voor mij als dochter niet altijd even makkelijk, maar zowel het Supportteam als de CAREGivers weten hier goed mee om te gaan. De CAREGivers zijn erg geduldig en de klantcoördinator wist in de gesprekken echt de wensen en behoeften naar boven te halen.”
“CAREGiver Oscar neemt mijn vader even mee terug in de tijd.”
“Om mijn ouders langzaam te laten wennen aan de komst van de CAREGivers besloot de klantcoördinator samen met ons om de ondersteuning in etappes op te bouwen. Ik kan me het eerste bezoek van CAREGiver Oscar nog goed herinneren. ‘Een mannelijke CAREGiver?’ Dat vond mijn vader in eerste instantie wat vreemd. Achteraf gezien klikt dit juist heel goed en is het juist verrassend! Mijn vader is altijd boer geweest. CAREGiver Oscar neemt hem even mee terug in de tijd. Samen klussen ze in de tuin en kletsen ze over vroeger. Of ze duiken de keuken in om te koken. De CAREGiver betrekt mijn vader bij deze activiteit door bijvoorbeeld samen de aardappels te schillen. Op de boerderij zijn ook nog een aantal schapen en een kip. Ook die worden niet door de CAREGivers vergeten”, lacht Sophie. “Voor mijn moeder ligt het anders, voor haar is het zwaarder. Ze heeft ook medische zorg nodig. Hiervoor komt zowel ’s ochtends, ’s middags, als ’s avonds de zorggroep langs. Ze waardeert de CAREGivers erg, wanneer de situatie het toelaat maakt mijn moeder bijvoorbeeld graag een puzzel.”
“Het geeft mij als mantelzorger een rustig gevoel om ook even een middag weg te kunnen.”
Als dochter en mantelzorger is het een enorme opluchting om te zien dat de match er is. Dat geeft mij veel vertrouwen. Het is fijn om een middag weg te kunnen wetende dat mijn ouders in goede handen zijn. Niets is te veel.
Een positieve twist aan een verdrietige situatie
“Mijn moeder is incontinent en hier maakte ik me eerder wel zorgen over. De CAREGivers weten dit heel goed op te pakken. Ze weten een positieve wending te geven aan een verdrietige situatie. ‘Maak je geen zorgen, dat kan gebeuren en hoort erbij’ zeggen ze dan bijvoorbeeld. Mijn moeder vindt het ook prettig dat er ruimte is voor een normaal gesprek zonder betutteling.”
Minder alleen als mantelzorger
“Als mantelzorger voel ik ook dat de CAREGiver er voor mij is. Want hoewel ik ondersteund word ben ik zeker niet zorgeloos. De vraag of mijn ouders nog zo lang thuis kunnen blijven wonen blijft door mijn hoofd gaan. Toch voelt het minder alleen. Het Supportteam denkt met me mee waar nodig en ik voel ook de betrokkenheid van de CAREGivers in de dagelijkse praktijk. Zij weten hoe zwaar het kan zijn en spreken dit ook naar me uit.”
“Momenteel bied ik zelf ondersteuning aan mijn ouders op de maandag. Van dinsdag t/m zaterdag komt er in de middag twee uur per dag een CAREGiver. Het prettige is dat het altijd een vast gezicht is op een vaste tijd. Dit geeft structuur zowel voor mijn ouders als voor mij. Inmiddels zijn we ook bezig om ondersteuning van Home Instead in te zetten op zondag. Aanvullend komt de zorggroep dan ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds om mijn ouders te ondersteunen bij het opstarten en afsluiten van de dag. Ook de samenwerking tussen de verschillende organisaties verloopt goed. Home Instead en de zorggroep houden elkaar goed op de hoogte zodat ze beiden weten wat er speelt.”
Tips voor andere mantelzorgers?
“Ik heb zeker tips voor andere mantelzorgers! Achteraf gezien had ik eerder aan de bel moeten trekken”, concludeert Sophie. “De situatie is voor zowel mijn ouders als voor mij prettiger nu er extra tijd en aandacht is voor mijn ouders in de middagen.”
“Een andere tip is om de ondersteuning op te bouwen in etappes. Op deze manier werd het voor mijn ouders makkelijker om de ondersteuning toe te laten. Ik heb gemerkt dat de weerstand ook voortkomt uit een vorm van bescheidenheid. ‘Kunnen we dit nu wel aannemen?’ Inmiddels kijken ze zelfs uit naar de komst van de CAREGiver en zien ze zelf ook de meerwaarde in.”
Zou je Home Instead aanbevelen aan andere mantelzorgers?
“Zeker, ik heb eigenlijk niets aan te merken! Niet alleen voor mij als mantelzorger brengt het rust ook voor andere familieleden. Zo zei mijn tante laatst nog: ‘Wat geweldig dat het toch zo kan!’ Wat ik zelf ook prettig vind is dat alles zo respectvol gaat. De begeleiding bij de introductie van een nieuwe CAREGiver is altijd goed. Mocht er een CAREGiver op vakantie gaan dan springt het Supportteam hier tijdig op in en informeren zij of we graag een andere CAREGiver willen laten komen.”
Benieuwd naar andere ervaringen?
Volgende maand verwachten we een nieuw verhaal in onze rubriek ‘De mantelzorger vertelt…’. Houd onze website en socials in de gaten!
Ben je ook nieuwsgierig naar de ervaringen van onze CAREGivers? Lees hier het verhaal van CAREGiver Corina van Home Instead Thuisservice Haaglanden!
Ben je mantelzorger en ben je benieuwd wat we in jouw situatie kunnen betekenen?
Onze klantcoördinatoren staan voor je klaar om samen op zoek te gaan naar een passende oplossing waarbij de match tussen senior, familie en CAREGiver centraal staat. Neem hier vrijblijvend contact op met een vestiging bij jou in de buurt.