De kracht van CAREGiver Carolina
Onze trotse en tevreden CAREGivers zijn het bewijs dat werkplezier in de zorg wel degelijk mogelijk is. We zijn ons elke dag bewust van de kracht van onze medewerkers. Vandaag staan we extra stil bij het waardevolle werk op de dag van het werkplezier in de zorg. Benieuwd wat onze medewerkers nu echt tevreden maakt of hoe zij het verschil kunnen maken? Op deze bijzondere dag vertelt CAREGiver Carolina je graag meer!
Het roer om
“Na 30 jaar boekhouder geweest te zijn gooide ik het roer om, vertelt Carolina. Het was tijd voor iets anders en ik begon aan de opleiding verpleegkunde. Na 2 jaar voelde ik me niet meer thuis in de wereld van de reguliere zorg. Via Indeed kwam ik terecht bij Home Instead Thuisservice Waterland. De organisatie sprak me direct aan, het was eigenlijk precies waar ik zelf naar opzoek was. Ik wilde er écht voor iemand kunnen zijn met voldoende tijd en aandacht waarbij de wensen van de klant vooropstaan. Na mijn sollicitatie in juli 2019 kon ik al snel aan de slag als CAREGiver.”
Zonder haast
“De ruimte die ik krijg binnen Home Instead Waterland maakt dat ik veel meer voldoening uit mijn werk haal. Je voelt dat je een stapje extra kunt zetten. Een stapje extra die de klant zo erg verdient! Wanneer ik ’s ochtends aankom vraag ik eerst hoe mevrouw of meneer geslapen heeft. ‘Heb je wakker gelegen? Hoe komt dat?’ zijn vragen die ik dan stel. Zo kan de klant eerst zijn of haar verhaal kwijt, dat vind ik heel belangrijk. We hebben geen haast.”
Zoals de klant het graag wil
“Na het douchen trek ik niet zomaar iets uit de kast. Integendeel we bekijken samen wat meneer of mevrouw die dag graag wil dragen. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar vanuit mijn eigen ervaring weet ik dat dit niet overal het geval is. Dat ik deze ondersteuning op deze manier mag geven, vind ik daarom extra waardevol. Het gaat niet alleen om de praktische zaken. We houden ook echt rekening met het menselijke aspect.”
Match met klant
“Ik vind het geweldig om in mijn werk écht een verschil te kunnen maken en samen iets te kunnen bereiken wat voorheen niet lukte. Bij Home Instead kan dat! Doordat er wordt gekeken naar de match tussen klant en CAREGiver. Het Supportteam op kantoor legt de gezamenlijke interesses naast elkaar. Op deze manier is het voor mij als CAREGiver makkelijker om een klik te krijgen met de klant. De basis voor een leuk gesprek is er vaak al snel en vanuit daar kunnen we elkaar beter leren kennen en groeit er een vertrouwensband.”
Nieuwe orchideeën
“Een klant die ik bezoek met dementie was bijvoorbeeld al twee jaar niet buiten geweest. Ze zette haar hakken in het zand en was met geen mogelijkheid naar buiten te krijgen. Ik wist dat ze dol was op orchideeën en langzaam maar zeker won ik haar vertrouwen. Op een dag stelde ik voor om met haar naar het tuincentrum te gaan om samen orchideeën te kopen. Dit voorstel bleef ik iedere week herhalen en uiteindelijk besloot ik om een afspraak met haar te maken. Ik schreef op een briefje wanneer we zouden gaan. Op de dag zelf dronken we eerst rustig een kopje koffie. Ik heb mijn auto voor het huis geparkeerd en met de rollator liep mevrouw naar de auto en stapte in. Bij aankomst twijfelde mevrouw nog om uit te stappen, maar we waren nu zo dichtbij de orchideeën. Ik pakte voor haar de rolstoel van het tuincentrum en samen gingen we naar binnen. Mevrouw straalde en had een glimlach van oor tot oor. We kochten nieuwe orchideeën en nu maanden later heeft mevrouw het nog steeds over ons bijzonder uitje, geweldig toch!”
Ik heb de tijd
“Natuurlijk gaat er tijd inzitten om zoiets te bereiken, maar die tijd heb je. Dankzij de werkwijze van Home Instead, waarbij je wordt gekoppeld aan een klant, word je echt een vertrouwd gezicht. Je voelt op die manier ook steeds beter aan wat de gemoedstoestand is en hoe je hierop kunt inhaken. Als CAREGiver ben je ook echt een helpende hand. Even de plantjes water geven of hulp bij het uitruimen van de vaatwasser, het zijn maar kleine dingen, maar het kan het leven thuis een stukje comfortabeler en gezelliger maken.”
Ieder jaar halen we als Home Instead Thuisservice hoge cijfers voor onze medewerktevredenheidsonderzoek. Werkplezier in de zorg is dus heel goed mogelijk! Ervaar jij dat ook zo?
Jazeker! Wat ik zelf heel prettig vind is dat ik zelf mijn werktijden kan aangeven. Er wordt echt naar mij als persoon gekeken, net zoals het Supportteam dat doet bij de klant. De bijzondere matches die worden gemaakt, maakt dat ik mijn werk kan doen op de manier zoals deze bij mij past. Met voldoende tijd en aandacht. Ook wanneer er iets niet helemaal goed verloopt staat het Supportteam voor me klaar. Het Home Instead Waterland team is altijd goed bereikbaar en ook het management is op een laagdrempelige manier te benaderen. Ze staan voor je klaar en geven je tips en tricks waar nodig. In mijn eigen omgeving merk ik ook dat veel mensen, uit onvrede, de overstap maken van de reguliere (thuis)zorg naar Home Instead. Naast mijn werk als CAREGiver werk ik ook als chauffeur op de huisartsenpost. Wanneer een huisarts interesse toont en nog niet bekend is met Home Instead geef ik ze graag een visitekaartje. Ik merk dat we daar meer naamsbekendheid door krijgen en dat we nog meer senioren mogen ondersteunen in de vertrouwde thuisomgeving!”
Zelf ook het verschil maken in de wereld van ouderenzorg?
CAREGivers van Home Instead bieden ‘metgezelschap’, hulp in & om huis en persoonlijke verzorging. De ondersteuning is aangepast aan de persoonlijke behoefte en is afgestemd op de individuele wensen van de senior in zijn of haar omgeving. Daarnaast bieden onze CAREGivers ook intensieve ondersteuning in de laatste levensfase en begeleiding bij dementie en chronische aandoeningen.
Meer weten of direct solliciteren? Klik hier.
Ben je benieuwd naar de resultaten van ons meest recente medewerkertevredenheidsonderzoek?
We presenteren ze je graag op onze website!