De kracht van CAREGiver Edwina
Met een achtergrond als gastvrouw en persoonlijk begeleidster startte Edwina ruim twee jaar geleden als CAREGiver bij Home Instead Thuisservice. “Ik wilde graag een mooi vervolg geven aan mijn carrière, toen ik de advertentie voorbij zag komen dacht ik, dit is het!”
“Inmiddels weet ik dat dit de juiste keuze is geweest. Als CAREGiver heb je vaste klanten, een vertrouwd gezicht is niet alleen fijn voor de klant maar ook voor mij. Het geeft me de ruimte om de klant echt te leren kennen en een band op te bouwen.”
Hoe ziet een dag als CAREGiver er eigenlijk uit?
“Als ik een klant bezoek zie ik vrijwel direct aan de blik van de klant hoe het met de klant (en de mantelzorger) gaat. Ik vind het belangrijk om de dag rustig te beginnen, zo kan ik inschatten hoe de situatie is en wat de wensen zijn. Humor is voor mij heel belangrijk en zo hoop ik, hoe lastig de situatie ook is, er een fijn moment van te maken.”
“Steeds weer ervaar ik hoe bijzonder mijn werk eigenlijk is en hoe gauw je je een weg weet te vinden in de thuissituatie van de klant. Hoe blij de klanten steeds weer zijn als je komt. Als CAREGiver hebben we de tijd en maken we ook tijd wanneer dat nodig is. Samen nemen we de dag door en drinken we een kopje koffie, dat alleen al is heel waardevol!”
Hoe heb je het werk ervaren tijdens deze coronacrisis?
“Dat was en is, een heel bijzondere en heftige tijd. Moeilijk, maar zeker voor mij als CAREGiver, een dankbare tijd. Juist in deze periode, kon ik mijn steentje bijdragen en extra ondersteuning bieden. Er viel in de coronatijd van alles weg bij de klant zoals het bezoek van familie, de dagbesteding en het fysieke contact zoals de arm om iemand heen. De druk op mantelzorgers nam hierdoor enorm toe. Gelukkig kon onze zorg, bij de mensen thuis wel doorgaan.”
De match tussen klant en CAREGiver, hoe ervaar je dat?
“De juiste match is belangrijk om écht een connectie te maken met het leven van de ander. De relatie die hieruit voortkomt ervaar ik als heel fijn. Als je langer bij een klant bent en je de situatie kent, groeit er een vaak een waardevolle band met de klant maar zeker ook met de aanwezige mantelzorger en hun familie.”
“De waardering voel ik elke dag”
“Iedere dag ga ik met een goed gevoel naar mijn werk ondanks dat er soms ook lastige momenten kunnen zijn. Het overbrengen van rust, veiligheid en vertrouwen geeft mij als CAREGiver veel voldoening. De waardering voel ik eigenlijk elke dag.”
Heb je een mooie herinnering die je graag met ons deelt?
“Die heb ik zeker… Het moment dat een mevrouw met dementie, opgenomen werd in een verpleeghuis. 1,5 jaar lang heb ik samen met mijn collega’s het mogelijk gemaakt dat dit echtpaar nog zo lang mogelijk thuis van elkaar konden genieten. Met veel ruimte voor mooie gesprekken, een lach en een traan, kijk ik terug op deze bijzondere periode van begeleiden!”
Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice?
“Ook al ben je op leeftijd, het leven leuker maken kan altijd met de juiste ondersteuning!”
Zou je anderen aanraden om ook CAREGiver te worden?
“Als je echt van mensen houdt en je het een uitdaging vindt om net dat extra`s te geven, is deze baan uitermate geschikt voor je! Als CAREGiver maak je mooie, verdrietige maar nog meer leuke en hilarische momenten mee!”