De kracht van CAREGiver Anniët
Als eigenaresse van een schoonheidssalon wilde Anniët graag nog meer voor anderen kunnen betekenen. Via de lokale hockeyvereniging kwam Anniët in contact met Marco Elferink van Home Instead Thuisservice Enschede. “Ik solliciteerde en kon vrijwel direct aan de slag als CAREGiver!” Vertelt Anniët enthousiast.
“Inmiddels ben ik twee jaar actief als CAREGiver. Het mooie aan mijn werk is dat ik als vast gezicht de juiste ondersteuning aan de senior kan geven. Ik krijg de ruimte om te werken vanuit mijn hart en mijn gevoel. Zo heb ik voor ieder bezoek voldoende tijd en ik krijg ook de vrijheid om mijn eigen invulling aan een bezoek te geven in overleg met de senior.”
Een bezoek als CAREGiver
“Bij binnenkomst kletsen we eerst even. We bespreken hoe de klant zich voelt en we overleggen de planning van de dag. Soms kom ik enkel voor de hulp bij het opstarten van de dag. Een andere keer kom ik voor een kopje koffie en maken we een wandeling in de buurt. Het hangt helemaal af van de wensen en behoeften van de klant en de familie.”
De senior behoudt de regie
“Het belangrijkste als CAREGiver is om mee te gaan met het leven van de senior. De senior behoudt de regie. Natuurlijk doe ik mijn uiterste best om de klant te ondersteunen bij het douchen en bij het aantrekken van schone kleding. Dat lukt vrijwel altijd en mocht het nou toch een keer niet lukken, omdat de klant bijvoorbeeld niet onder de douche wil, dan laat ik het ook even. Met creativiteit kom je een heel eind, zeker bij dementie. Wil de klant nu niet onder de douche? Geen probleem, dan gaan we toch eerst even wat eten en proberen we het daarna opnieuw, die tijd is er.”
De juiste match tussen klant en CAREGiver
“Met iedere klant heb ik een andere band. Vanuit het Supportteam proberen ze altijd de juiste match te maken tussen klant en CAREGiver. Gelukkig is mijn interessegebied breed”, lacht Anniët. “Tot nu toe heb ik altijd een klik gehad met de klant. De ene keer loop ik tussen de koeien op de boerderij en een andere keer delen we onze interesses over muziek. Soms ken ik klanten uit het dorp, dan praten we veel over vroeger.”
“Uit ervaring weet ik dat het tijd nodig heeft. Na een eerste bezoek kun je nog niets zeggen. Iedereen verdient een eerlijke kans en dat heeft soms geduld nodig, maar gelukkig heb ik dat. Regelmatig pols ik ook bij de klant hoe meneer of mevrouw mijn aanwezigheid ervaart.”
Werkplezier als CAREGiver
“Als CAREGiver heb ik enorm veel plezier in mijn werk. Vanuit kantoor wordt altijd meegedacht. Mijn werkuren zijn bijvoorbeeld verdeeld over drie dagen en sluiten goed op elkaar aan, zo kan ik langere werkdagen maken. Op deze manier kan ik het goed combineren met de salon en mijn privéleven. Er wordt altijd rekening met mij gehouden en dat is wederzijds. Ik ervaar ons team als hecht en weet dat ik op mijn collega’s kan bouwen. We zijn een echt team en kunnen op elkaar bouwen.”
Hoe ervaar je het om te werken tijdens de coronacrisis, Anniët?
“Tijdens de eerste golf in maart heb ik veel gewerkt. Op verzoek van de familie bleven we meer binnen. Met een creatieve draai maak ik deze momenten dan zo gezellig mogelijk. We doen veel spelletjes of luisteren naar muziek. Zowel de klant als de familie waardeert mijn komst, nu veel activiteiten niet doorgaan, nog meer. Bij sommige klanten kom ik ook vaker om het gemis van de dagbesteding deels op te vangen.”
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
“Jazeker, dat doe ik al regelmatig. Het is geweldig om te zien wat je als CAREGiver voor een ander kan betekenen. Samen zorgen we ervoor dat de senior zo lang mogelijk en op een prettige manier thuis kan blijven wonen.”