Toekomstgerichte zorg: Training Zorgtechnologie voor CAREGivers en Klantcoördinatoren

Terug naar overzicht

Klaar voor de Toekomst!

Technologie wordt steeds belangrijker in ons dagelijks leven, en ook in de thuiszorg zien we grote voordelen. Dankzij digitale oplossingen kunnen we thuiszorg meer op maat maken. Klanten krijgen meer vrijheid: ze hoeven niet te wachten op zorg of meer dan nodig in hun privacy gestoord worden.

Zorgtechnologie ondersteunt het werk in de thuiszorg. Slimme hulpmiddelen besparen tijd en helpen klanten om meer zelf te doen. Dit komt niet alleen de kwaliteit van de zorg, maar ook de kwaliteit van leven ten goede, zodat mensen langer zelfstandig, veilig en met plezier thuis kunnen blijven wonen.

Laura, klantcoördinator bij Home Instead, ziet volop kansen: "Tijdens deze training hoop ik nieuwe innovaties te ontdekken die ons werk verder kunnen verbeteren. In mijn rol als klantcoördinator geloof ik dat zorgtechnologie enorm kan bijdragen aan de zelfredzaamheid van onze klanten. Het ondersteunt mensen bij het behouden van hun eigen regie en dagelijkse structuur. Met bijvoorbeeld leefpatroonmonitoring kunnen we klanten ongestoord helpen, terwijl we hen toch de mogelijkheid bieden om veilig langer thuis te blijven wonen."

Wat is digitale zorg?

Digitale zorg draait om slimme technologie die werkt via software, internet of apps. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Een medicijndispenser die helpt om medicijnen op tijd in te nemen.
  • Een speciale, eenvoudig te bedienen tablet met functies zoals beeldbellen en een sprekende agenda die structuur biedt aan mensen met dementie.
  • Leefpatroonmonitoring, waarmee zorgmedewerkers op afstand kunnen zien of alles goed gaat bij de klant, zonder deze te storen.
  • Robotdieren die zorgen voor ontspanning en plezier.

Deze technologieën maken klanten zelfstandiger en bieden tegelijkertijd ondersteuning aan zorgmedewerkers in hun dagelijkse werk.

CAREGiver Sonja is iets terughoudender: “Ik heb wat twijfels over zorgtechnologie, maar ik ben ook realistisch. Ik vind het belangrijk dat per klant wordt gekeken of zorgtechnologie geschikt is. Het menselijke aspect in de zorg blijft namelijk van groot belang.”

De training Zorgtechnologie

Om CAREGivers en Klantcoördinatoren goed voor te bereiden op de toekomst, biedt Home Instead Haaglanden Zuid&Oost een aantal medewerkers een 10-weekse training over zorgtechnologie aan, verzorgd door MBO Rijnland in Zoetermeer. Aan deze training doen ook twee zorgmedewerkers van samenwerkingspartner LiefsThuis Zorg&Ondersteuning mee. De training behandelt de nieuwste zorgtechnologieën en wordt afgesloten met een MBO-deelcertificaat. Deelnemers leren digitale hulpmiddelen praktisch en verantwoord in te zetten.

Onderwerpen zijn onder meer:

  • Gebruik van nieuwe technologische hulpmiddelen in de zorg
  • Ondersteuning bieden aan klanten bij het gebruik van technologie

Verder leren de CAREGivers en Klantcoördinatoren over zorginnovatie en het implementeren van technologieën die de kwaliteit van zorg verbeteren. Onderwerpen zijn onder meer:

  • Het deskundig inzetten van technologische hulpmiddelen
  • Ethiek in technologiegebruik
  • Samenwerken met collega’s en disciplines rond technologische toepassingen
  • Klanten voorlichten, adviseren en begeleiden in hun gebruik van zorgtechnologie


Het Experimenteerhuis

De training wordt gegeven op een bijzondere locatie, namelijk in het Experimenteerhuis van MBO Rijnland. Het Experimenteerhuis is een nagebootste huiskamer voor ouderen waarin zorgtechnologieën centraal staan. Hier kunnen zorgprofessionals in een praktijkomgeving experimenteren en leren om technologie effectief en op een klantgerichte manier toe te passen.

Met deze training bouwen onze CAREGivers en Klantcoördinator waardevolle kennis op om zorginnovaties te benutten. Dit zorgt niet alleen voor betere zorg, maar maakt het werk ook interessanter en uitdagender voor de zorgmedewerkers.

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.