Mantelzorger mw. vd Sant vertelt
Zo lang mogelijk samen thuis blijven wonen in de eigen vertrouwde omgeving. Dat is wat mevrouw van de Sant het liefst zou willen samen met haar man. Als echtgenoot en mantelzorger neemt dit de nodige uitdagingen met zich mee. Meneer van de Sant heeft Parkinsonisme. Het valgevaar is groot waardoor mevrouw haar man niet alleen kan laten. Samen met haar man en kinderen kijkt mevrouw naar wat er nog wél mogelijk is. Inmiddels krijgt mevrouw van de Sant bijna 2 jaar lang, tweemaal per week, ondersteuning van een vast gezicht. ‘Dankzij de ondersteuning van CAREGiver Marian weet ik dat ik met een gerust hart even de deur uit kan. Dat is zo ontzettend waardevol!’ Vertelt mevrouw van de Sant. Benieuwd naar het hele verhaal van de toegewijde echtgenoot en mantelzorger? Ze vertelt het graag in onze rubriek: ‘De mantelzorger vertelt’.
Mevrouw van de Sant wat fijn dat u uw verhaal met ons wilt delen. Kunt u vertellen op welke manier u bij Home Instead terecht bent gekomen?
“Jazeker. Het was de Parkinson verpleegkundige van het ziekenhuis die ons attendeerden op de zorg thuis van Home Instead Thuisservice: “Mevrouw, wilt u niet wat meer ruimte voor uzelf?” Een vraag waar ik even over na moest denken. Het inschakelen van hulp voelde als een drempel. Rond dezelfde tijd was ook buurtzorg gestart. Voor mij als echtgenoot en mantelzorger ligt de focus altijd op mijn man. Voor mij was de ondersteuning voor mij als mantelzorger dan ook niet vanzelfsprekend. Ik besloot het een kans te geven zodat ik even de deur uit zou kunnen. Wetende dat mijn man in veilige en vertrouwen handen is.”
Het was zo fijn dat de thuiszorgorganisatie met mij als mantelzorger contact opnam in plaats van andersom
“Het eerste contact verliep direct heel soepel. Via het ziekenhuis werd er contact gelegd met Home Instead. Vervolgens werd er een afspraak ingepland en kwam de klantcoördinator bij ons thuis langs om kennis te maken en om onze situatie te bespreken. Eerlijk gezegd denk ik dat dit heel belangrijk is geweest. Zelf voelde de drempel om contact op te nemen voor ondersteuning voor mij als mantelzorger te groot. Nu heb ik zelf de eerste stap niet hoeven zetten, maar werd de kans me aangeboden.
Wat het nog lastiger maakte, is dat ik niet kon peilen hoe mijn man ertegenover stond. Mijn man communiceert niet vanuit zichzelf. Ik moet hem echt de vragen voorleggen en vaak krijg ik daar een vrij neutraal antwoord op. Tijdens de afspraak met de klantcoördinator kregen we duidelijke informatie over de werkwijze van Home Instead, maar ook over de financieringsstromen. Het advies dat we kregen sloot goed aan op de behoeften die we hadden en het gevoel was goed. De gedachten om met minder zorgen op een verantwoorde manier de deur uit kunnen, voelde eerst ver weg, maar kwam door het aanbod van Home Instead dichterbij. Ik besloot de knoop door te hakken; we doen het!”
“Inmiddels zijn we ruim een jaar verder. De ondersteuning die we krijgen bevalt ontzettend goed. Het gevoel van; de deur uit kunnen wetende dat mijn man in veilige en vertrouwde handen is. Dat is zo ontzettend fijn! Vanaf het eerste moment ontvangen we de ondersteuning thuis van een vast gezicht; CAREGiver Marian. Bij de eerste ontmoeting was de klik er direct. ‘Ze zou bij wijze van spreken mijn zus kunnen zijn’, lacht mevrouw van de Sant. Ondanks dat de communicatie met mijn man moeizaam verloopt, voelde ik dat hij zich op zijn gemak was bij CAREGiver Marian.”
Wat is de toegevoegde waarde van de komst van de CAREGiver voor uw man?
“Mijn man is best gesloten en wanneer er iets aan hem wordt gevraagd kijkt hij al snel naar mij. Nu ben ik even weg en dat levert nieuwe situaties op. Ik merk dat hij zich prettig voelt bij Marian, doordat hij bijvoorbeeld graag dingen met haar wil delen. Muziek staat bij mijn man op de eerste plaats. 25 jaar lang was hij onderdeel van de fanfare van de schutterij. Ook onze kinderen zitten bij de fanfare. Na een uitvoering laat hij trots (meerdere keren) het filmpje aan Marian zien. Voor CAREGiver Marian is dit een mooie kans om bijvoorbeeld in te haken op de interesses van mijn man. Enthousiasme dat zijn dagelijkse patroon even doorbreekt en wat het leven voor hem meer kleur geeft. Samen kijken ze bijvoorbeeld ook naar foto’s om op die manier waardevolle herinneringen aan vroeger op te halen. Of ze gaan samen de deur uit met de rolstoel. Dat doet mijn man ook erg graag! De CAREGiver duwt hem voort terwijl mijn man aanwijst welke kant ze opgaan. Op deze manier behoudt mijn man, ondanks dat hij niet graag praat, toch de eigen regie.”
En de toegevoegde waarde voor u als mantelzorger?
“Het gevoel van vrijheid. Het even weg kunnen en iets voor jezelf kunnen doen met minimale zorgen. Dat is zo waardevol! Wat ik minstens net zo fijn vindt is de communicatie rondom de ondersteuning.”
‘De lijnen tussen de verschillende zorgorganisaties zijn kort. Ze regelen het onderling en dat ontzorgt mij als mantelzorger enorm!’
“Lukt er iets niet met de tillift in huis dan neemt de CAREGiver direct contact op met het Supportteam op kantoor. Zij nemen vanaf daar contact op met de betrokken organisatie. De lijnen zijn kort waardoor ik er als mantelzorger niet steeds tussenzit. Dat ontzorgt mij enorm! Zo wordt de komst van de CAREGiver altijd afgestemd met de aanwezigheid van buurtzorg, zodat ze er niet tegelijk zijn. Nu kan ik op donderdag even met mijn zoon wat boodschappen doen en is er ook ruimte voor een kop koffie. En op zaterdag onderneem ik vaak ook iets met mijn kinderen.”
Vanuit Home Instead stellen we een persoonsgericht (zorg)plan op. Op welke manier geeft dit u houvast?
“Ik weet wanneer er iets gebeurt, op welk moment en door wie. Dat vind ik prettig. Regelmatig heb ik even contact met de klantcoördinator. Samen bespreken we hoe het gaat en of de zorgbehoeften van mij of mijn man bijvoorbeeld verschoven zijn.”
Vindt u dat er door Home Instead goed naar u wordt geluisterd?
“Ja heel goed. Om een voorbeeld te geven; soms kan CAREGiver Marian niet en komt er, in overleg, een vervanger. Mijn man vindt eigenlijk alles prima, maar er was één dame waar hij geen match bij voelde. Dit heb ik direct aangegeven bij het Supportteam. Het was geen enkel probleem en de CAREGiver om wie het ging is ook niet meer ingezet bij ons. Verder zijn we heel erg tevreden over de CAREGivers die tot nu toe bij ons zijn geweest. De lijnen zijn kort. Ik weet dat ik 24 uur per dag, 7 dagen per week aan de bel kan trekken als er iets is. Dat brengt rust.”
Welke tips heeft u voor andere mantelzorgers?
“Zelf zet ik mijn man altijd op de eerste plaats. Voor mezelf kiezen vind ik lastig. Mijn advies is dan ook om ondersteuning te omarmen. Gewoon doen! Mijn dochter heeft het voor mij aangevraagd via de gemeente en zo krijg ik nu jaarlijks een vergoeding voor deze vorm van zorg thuis. Inmiddels zou ik niet meer zonder kunnen. Het is heerlijk om er even uit te kunnen wetende dat mijn man wordt ondersteund door een professional. Een vertrouwd gezicht, op een vast moment. Het is niet alleen iets voor mezelf kunnen doen. Het is een gevoel van vrijheid dat eigenlijk onmisbaar is.”
“Het is niet alleen iets voor mezelf kunnen doen. Het is een gevoel van vrijheid dat eigenlijk onmisbaar is.”
Benieuwd wat we in jullie situatie kunnen betekenen?
Zit je als mantelzorger soms met de handen in het haar? Lukt het niet altijd om het eigen leven te combineren met het zorgen voor een dierbare? De CAREGivers van Home Instead staan graag voor je klaar. Op de momenten dat het voor jullie uitkomt en op de manier die bij jullie als familie past. Samen kijken we hoe we het leven thuis meer kleur kunnen geven. Voor jou als mantelzorger en voor u als senior. Neem hier vrijblijvend contact op met een vestiging bij jou in de buurt. Liever eerst andere ervaringen lezen? Klik hier door naar de rubriek ‘De kracht van de CAREGiver’ en ‘De mantelzorger vertelt…’.
Gerelateerde berichten
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.