Kracht van de CAREGiver1
‘Nog nooit werd mijn werk vanuit zoveel hoeken gewaardeerd!’
Na 25 jaar in het kappersvak was het tijd voor een nieuwe stap. ‘Wat wil ik nu eigenlijk écht?’ Vroeg Wendy zich tijdens de pandemie af. Met een wensenlijstje in haar hoofd kwam ze via internet in contact met Home Instead. Ze solliciteerde en kon, na een selectieprocedure, snel aan de slag. Nu, een tijd later, is Wendy ervan overtuigd dat ze de juiste beslissing heeft genomen. ‘Werken bij Home Instead is uitdagend, geeft voldoening én is ontzettend dankbaar!’ Benieuwd hoe Wendy als CAREGiver hét verschil weet te maken bij senioren thuis? Ze vertelt het graag!
Welkom Wendy! Wat goed dat je je ervaring met ons wilt delen! Je bent CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, hoe en wanneer ben je hier terechtgekomen?
“Sinds augustus 2022 ben ik CAREGiver bij Home Instead Thuisservice Utrecht. Na meer dan 25 jaar in het kappersvak waagde ik net voor de pandemie een risicovolle carrièreswitch. Met als resultaat dat ik zonder werk thuis kwam te zitten. Tijd om na te denken wat ik écht wilde. Ik wist zeker dat ik niet achter een bureau wilde zitten, en werken met mensen trok me aan. Vanuit het kappersvak had ik met name een klik met senioren. Ook van dichtbij heb ik bij mijn eigen ouders ervaren hoe zwaar de zorg voor een partner kan zijn als het thuis niet meer vanzelf gaat. Dat moet en kan ook anders zei ik tegen mezelf.”
“Tijdens mijn zoektocht op Google kwam ik een advertentie van Home Instead tegen. Wat me opviel, was dat je geen medische achtergrond nodig had. In plaats daarvan volg je intern een geaccrediteerde training. Dit zou het wel eens kunnen zijn dacht ik! Ik solliciteerde en kon vrijwel direct op gesprek komen. De klik was er! Na de selectieprocedure en een online training (vanwege de pandemie) kon ik direct starten.”
Je bent nu al enige tijd CAREGiver. Op welke manier haal je voldoening uit je werk?
“Waardering die niet altijd in woorden hoeft te zitten. Het is een gevoel. Een glimlach, een emotie of een aanraking. Zeker bij dementie kan het voor de senior een uitdaging zijn om waardering in woorden te uiten. Dat is ook helemaal niet nodig. Wanneer ik zie dat een senior mij opwacht en uit zijn of haar stoel komt wanneer ik aankom zegt dat voor mij al genoeg.”
Op welke manier bouw je een band op met de klanten? En waarom is dit volgens jou zo belangrijk?
“Zelf vind ik het heel belangrijk om rust over te brengen. De eerste keer stap je binnen als een vreemde. Het vertrouwen moet groeien en dat heeft tijd nodig. Juist daarom is de meerwaarde van een vast gezicht zo groot. Wanneer ik binnenstap neem ik niet direct alles uit handen. Ik ben te gast, maak eerst contact en ik ondersteun waar nodig. Door vaker over de vloer te komen wordt de band steeds meer vertrouwd en is het ontvangen van hulp ook makkelijker.”
Wat maakt een bezoek voor jou geslaagd?
“Een bezoek is geslaagd als je hoort, ziet of aanvoelt waar iemand op dat moment behoefte aan heeft. Eigenlijk is een bezoek voor mij al geslaagd als ik bij de senior mag binnenkomen. Dat ik de ondersteuning mag bieden en hoor, zie of aanvoel waar de senior op dat moment behoefte aan heeft. Dat weet je soms van tevoren, maar niet altijd. Als ik dan terugkrijg; ‘Het was leuk’ of ‘Ga je nu al weg?’ of ‘Wanneer kom je weer’ dan is dat voor mij een teken dat mijn komst wordt gewaardeerd. Tegelijkertijd ontlast ik met mijn komst vaak de partner en/of kinderen. Zij kunnen met een gerust hart iets voor zichzelf doen wetende dat ik er ben.”
“Als CAREGiver word je niet altijd vanaf de start met open armen ontvangen.
Bij een mevrouw kom ik inmiddels langere tijd. Op het eerste oog een wat stugge dame, die na veel verschillende gezichten van andere organisaties, zorg mijdend was. Mevrouw was achterdochtig en had weinig vertrouwen in de ondersteuning. Inmiddels zijn we een tijd verder en kan ik met haar lezen en schrijven! Met oprechte aandacht van een vast gezicht is zoveel meer mogelijk.”
Kun je een gebeurtenis noemen die je het meest is bijgebleven?
“Jazeker! Met een mevrouw dronk ik altijd een kop koffie. Ik kwam drie keer in de week bij haar om haar de juiste ondersteuning thuis te geven. Mevrouw heeft dementie en ik heb haar zien veranderen. Op een dag wilde mevrouw koffiezetten zoals ze altijd deed. Mevrouw staat bij het aanrecht, met de koffiepot in haar handen. Ze is de volgorde van het koffiezetten volledig kwijt. Ze keek me aan, we wisselden een blik. Het feit dat ze doorhad dat ik zag dat het haar niet meer zelf lukte, maakte haar aan het huilen. De verwarring, de onmacht, het verlies van het vermogen om het te vertellen dat is soms hartverscheurend om te zien.
Vanuit de visie van Home Instead leggen we de focus altijd op wat er wél mogelijk is. Zo’n confronterend moment als deze probeer ik dan, zo goed als mogelijk, iets luchtiger te maken. ‘Zullen we het samen doen? Dan pak ik alvast de koffiefilters.’ Dat voelt zoveel fijner dan haar nogmaals erop wijzen dat het haar niet meer lukt. Inmiddels voelt het heel natuurlijk dat ik de koffie voor ons zet. Ik ben te gast maar geen visite. Het voelt na al die tijd samen veel meer als eigen.”
“Het proces van dementie is vanuit verschillende opzichten uitdagend. Laatst pakte mevrouw mijn handen vast. ‘Ik ken je wel meisje maar ik weet niet wie je bent.’
Ze voelt dat ik vertrouwd ben en herkent wel mijn gezicht maar wie ik ben dat weet ze niet meer. Als CAREGiver ben ik blij dat ik haar dat kleine stukje vertrouwen nog wel kan geven.”
Welke toegevoegde waarde heeft het voor de klant en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op de gewenste en vaste tijden langskomen?
“Zowel de senior als de mantelzorger moet ervan af op aan kunnen dat je er bent.
Vaak ben je als persoon al een geheugensteuntje: ik zie Wendy, dus het is vandaag donderdag. Op bepaalde dagen worden de boodschappen gehaald, zo is er altijd vers fruit in huis. Je komt 2x in de week, dan is er zeker 2x in de week een warme maaltijd. Of je komt 2x per week, we gaan wandelen, dus er wordt bewogen. Dit hangt af van de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt. Er is bijvoorbeeld ook een senior voor wie het opstaan ’s ochtends een uitdaging is. Voor zijn vrouw is het zo fijn om te weten dat ik kom helpen. Zo ondersteun ik haar man en starten we samen, op een prettige manier, de dag. Dat brengt haar meer rust.”
Als CAREGiver heb je ook een adviserende rol. Kun je hier een voorbeeld van geven?
“Dat zit vaak in kleine dingen. Bij één mevrouw controleer ik bijvoorbeeld regelmatig de koelkast omdat veel producten over datum zijn. Haar dochter gaf me laatst nog een blik van waardering. Het kan heel fijn zijn als iemand, die wat verder van je af staat, het voortouw neemt in dit soort situaties. Als partner of kind zit er vaak meer emotie bij: ‘Mam, hoe kun je dat nu doen?’ Als CAREGiver is dat anders.”
Hoe ervaar je dat je wordt gewaardeerd in je werk door de klanten en je werkgever?
“De waardering die ik ontvang komt uit zoveel hoeken. De feedback van kantoor.
Familieleden die speciaal langskomen als je er bent en hun dankbaarheid uitspreken. Een klant die even je hand vastpakt of een knuffel geeft.”
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
“Het is zo fijn dat we allemaal zo nauw samenwerken ondanks dat je alleen bij de klant op bezoek gaat. Het gevoel dat we een team zijn is groot. De lijnen tussen klanten, collega-CAREGivers en kantoor zijn kort. We schakelen snel. Verandert er onverwachts iets dan zoeken we met elkaar naar een juiste oplossing. De uren die ik werk zijn flexibel, wil ik meer uren maken dan kan dat en andersom ook.”
“Ik hoop dat Home Instead in de toekomst nog veel bekender wordt. Op elke verjaardag beveel ik Home Instead meer dan aan!”
Wil jij het als CAREGiver Wendy ook hét verschil maken bij senioren bij jou in de buurt? Twijfel niet om vrijblijvend het gesprek aan te gaan.
Gerelateerde berichten
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.