Kracht van CAREGiver Jolita – HIT Utrecht
Drie jaar geleden gooide CAREGiver Jolita het roer om. Na 20 jaar bij de Rabobank besloot Jolita het over een andere boeg te gooien. “Ik wilde iets anders en de zorg sprak me aan.” Jolita liep mee bij een verzorgingshuis, en het zwembad. Het was haar nicht die haar de tip gaf om eens bij Home Instead te kijken. “Een vriendin van mij is CAREGiver bij Home Instead Nijmegen” Zei mijn nicht enthousiast. “Ze heeft het zo naar haar zin. Is dat ook niet iets voor jou Jolita?” Vroeg ze mij. Na een korte zoektocht kwam Jolita bij Home Instead Utrecht terecht. “Ik solliciteerde en kon de volgende dag al op gesprek komen. Het gevoel was direct goed!”
Waarom juist Home Instead?
“De visie van Home Instead spreekt me aan. Nu kan ik écht het verschil maken bij senioren thuis bij mij in de omgeving op een manier die bij me past. In mijn zoektocht binnen de zorg kwam ik tot de conclusie dat het verzorgingshuis te grootschalig voor mij is. Ik heb MS en ben relatief snel overprikkeld. Als CAREGiver ben je altijd één op één met de senior. De band is persoonlijk, de omgeving rustig. Dat past bij me. Daarnaast wordt er van het begin af aan meegedacht met zowel klant als CAREGiver wat het werkplezier ten goede komt.”
Hoe haal je voldoening uit je werk als CAREGiver bij Home Instead?
“Ik ervaar dagelijkse voldoening door de oprechte blijdschap van de mensen die ik ondersteun. Of het nu gaat om het bieden van een luisterend oor, het delen van zowel leuke als uitdagende momenten, of het verzorgen van een voedzame avondmaaltijd voor een senior die anders moeite heeft met eten. Ik weet dat ik echt iets beteken in hun leven. Het is geweldig om te zien hoe we met elkaar senioren in staat stellen om langer thuis te blijven wonen. Bij één mevrouw kom ik samen met mijn collega’s bijvoorbeeld vijf keer per week voor de avondmaaltijd. Dat brengt rust in het leven van de familie. Wetende dat er bijna elke avond een vertrouwd gezicht is voor het eten. Het gaat hier niet alleen om de maaltijd. We brengen structuur, hebben een signalerende rol en er is ruimte voor een persoonlijk gesprek.”
Op welke manier bouw je een band op met de klanten? En waarom is dit volgens jou zo belangrijk?
“Door mezelf te zijn!” Zegt Jolita met een grote glimlach. “Het tonen van oprechte interesse en aandacht is essentieel. Ik luister actief naar wat de senior te vertellen heeft en ben volledig aanwezig. Mijn telefoon staat op de trilstand voor noodgevallen. Deze pak ik pas de laatste paar minuten voor de digitale rapportage. ‘Hoe werkt dat dan op de telefoon?’ Vraagt de senior dan soms nieuwgierig. Dit is ook een moment dat ik kan uitleggen waarom ik zo’n rapportage maak. De noodzaak van een rapportage is ook groot. Zo was er vorig jaar een dame die erg slecht dronk ondanks de hoge temperaturen. Samen met mijn collega’s houden we dan nauwkeurig bij hoeveel ml mevrouw heeft gedronken om de situatie thuis veilig en verantwoord te houden.”
“Een andere factor die bijdraagt aan het opbouwen van een sterke band is de match tussen de CAREGiver en de klant. Het is echt bijzonder hoe Home Instead erin slaagt om de juiste match te maken. Ze houden rekening met mijn gezondheidssituatie, zodat ik niet teveel uren op een dag maak.”
“Laatst kwam ik voor het eerst bij een echtpaar binnen. Al bij het eerste bezoek voelde het alsof ik al jaren bij meneer en mevrouw thuiskwam. Zo vertrouwd. Door de gezamenlijke interesses verloopt een ontmoeting soepeler.
Hoe wist je bij dit echtpaar gelijk het ijs te breken?
“Dit keer hingen er mooie strandfoto’s aan de muur. Dit is dan direct een haakje. ‘Houden jullie ook zo van het strand?’ Zelf kom ik oorspronkelijk uit Zeeland dit schept dan een leuke band en zorgt direct voor gespreksstof.”
Wat maakt voor jou een bezoek aan de klant geslaagd?
“Als de senior het jammer vindt dat ik weer wegga. Als CAREGiver vind ik het belangrijk om ook aan te geven wanneer ik weer terugkom. Dit maakt zo’n afscheid ook meteen positiever. ‘Ik ga nu weg maar donderdag ben ik er weer!’ Benadruk ik dan. Dit brengt ook meteen structuur in de week. Veel senioren hebben dementie waardoor het lastig is om dit zelf te onthouden. Daarom schrijven we dit soort dingen op een kalender.”
Welke gebeurtenis in je werk als CAREGiver is jou het meest bijgebleven?
“Mijn derde werkdag zal ik niet snel vergeten. Samen met een meneer met dementie maakte ik een wandeling terwijl zijn vrouw even een boodschap kon doen. Bij thuiskomst sloot meneer mij buiten en door de dementie nam hij een agressieve houding aan. Gelukkig had ik een extra setje sleutels in mijn zak en kon ik naar binnen om mijn telefoon te pakken. Nu weet ik dat ik mijn telefoon altijd dichtbij mij moet dragen. Zodra ik contact had met kantoor kreeg ik een rust over me heen. Zij ondersteunden me direct zo goed en gaven ook aan waar de grenzen van de dienstverlening liggen. Ik voelde me onwijs verantwoordelijk voor meneer. Uiteindelijk liep de situatie goed af en heeft meneer later gezegd dat hij het zo erg vond dat hij zich zo heeft opgesteld. Het voordeel is dat we binnen Home Instead werken en leren combineren. Wanneer je zoiets meemaakt kun je dit direct gebruiken als een les voor de toekomst. Ook de feedback van collega's is enorm waardevol. Als CAREGiver leer je ook waar bepaald gedrag vandaan komt. Dit is niet meneer, dit is zijn dementie. Daar kan hij niets aan doen.”
“Daarnaast blijven bijzondere uitstapjes me ook altijd bij. Zo ging ik met een senior naar Kasteel de Haar en met kerst mag een bezoekje aan Intratuin ook niet ontbreken. Juist datgene doen wat de senior graag wil maar zelf niet altijd meer kan. Dat doen we samen.”
Welke toegevoegde waarde heeft het voor de klant en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op de gewenste en vaste tijden langskomen?
“Voor de senior bieden vaste bezoekmomenten belangrijke structuur. Wetende dat er iemand om 10:00 komt brengt rust en is ook gelijk een mooie start van de dag.”
“Voor mantelzorgers brengt dit een geruststellende zekerheid met zich mee, wetende dat er op die tijden ondersteuning beschikbaar is voor hun geliefde. Dit creëert ruimte voor de mantelzorger om even op adem te komen en tijd voor zichzelf te nemen. Vooral als een familielid op afstand woont, zoals een dochter, bieden deze vaste bezoekmomenten een waardevolle steun.”
Waarom is juist structuur zo belangrijk?
“Als wij er zijn starten we samen de dag op een vast moment. We gaan vaak naar buiten met de rolstoel of de rollator. Eten op vaste momenten en wanneer we voor een warme avondmaaltijd zorgen is dit in overleg met de senior vaak tussen 17:00 en 18:30. Dit zorgt voor een beter dag- en nachtritme. Wat ik ook mooi vind om te zien is dat herhaling ook voor verbetering zorgt. Eén mevrouw puzzelt graag. Het liefst maakt ze altijd dezelfde puzzels. De progressie die ze maakt is zo mooi om te zien. Eerst deed mevrouw over één puzzel een half uur en nu maakt ze wel drie puzzels in die tijd! Wat ook opvalt is dat sommige senioren mij al bij het raam zwaaiend staan op te wachten waar dit bij de eerste bezoeken niet het geval was.”
Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice en welke trainingen zijn het meest waardevol voor je geweest?
“De Alzheimer CARE training was voor mij van onschatbare waarde, omdat ik voorheen weinig ervaring had met dementie. Het leerde me effectief omgaan met de uitdagingen die dementie met zich meebrengt. Daarnaast was de basistraining ook zeer leerzaam. In het begin had ik het idee dat ik constant bezig moest zijn en mijn cliënten moest vermaken. Ik dacht dat ik ze altijd actief moest houden. Later begreep ik dat momenten van stilte en rust ook belangrijk kunnen zijn. Ik ben gaan luisteren naar wat mijn cliënten echt nodig hebben. Wat willen ze? Deze inzichten hebben mijn aanpak veranderd, waarbij ik nu meer focus op wat voor hen het beste is en hoe ik aan hun specifieke behoeften kan voldoen. Het draait om hun welzijn en comfort”
Als CAREGiver heb je ook een adviserende rol. Kun je hier een voorbeeld van geven?
“Jazeker, een meneer die ik ondersteun heeft moeite met lopen. Samen met een collega overleg ik dan of fysiotherapie wellicht iets voor meneer zou zijn. Een ander voorbeeld is dat een mevrouw last had van haar oog. Dit is iets wat we als CAREGiver signaleren opnemen in de rapportage en het Supportteam op kantoor geeft hier dan vervolg aan. We verlenen geen medische zorg maar kunnen wel bepaalde symptomen signaleren en doorgeven.”
Hoe ervaar je dat je wordt gewaardeerd in je werk door de klanten en je werkgever?
“Afgelopen maandag bracht ik mijn eerste bezoek na mijn vakantie. Al 2,5 jaar lang kom ik tweemaal per week bij een senior. De band die je dan opbouwt is heel bijzonder. Met tranen in de ogen werd ik verwelkomd. ‘Wat fijn dat je er weer bent!’. Tijdens mijn vakantie worden mijn bezoeken tijdelijk overgenomen door een collega. En ook al zijn dat stuk voor stuk zorgprofessionals, het vaste gezicht en de band die je samen opbouwt maakt zo’n verschil. Dat wordt na een vakantie altijd weer extra duidelijk. Ik vind het mooi wanneer ik door de familie word betrokken bij bepaalde mijlpalen in het leven. Dat geeft ook aan dat we zoveel meer zijn dan klant en CAREGiver. Ook de waardering die ik ontvang vanuit de mantelzorger is erg fijn. En… mijn collega’s op kantoor mogen niet ontbreken. Met alle meiden op kantoor heb ik een goede band. Zij staan 24/7 voor me klaar wanneer ik hen nodig heb.”
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
“100%! Net zoals Home Instead 3 jaar geleden ook aan mij is aanbevolen. Het werk is zo ontzettend dankbaar en past goed bij mijn wensen als CAREGiver. Zo kan ik 15 uur per week maken op een manier die voor mij prettig is.”
Gerelateerde berichten
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.