Goed werkgeverschap 3
De belangrijkste schakel binnen onze organisatie. Dat zijn de medewerkers! Verspreid over het hele land zetten 3.000 medewerkers zich in om het leven van senioren thuis veiliger en comfortabeler te maken. Wij geloven dat succes begint bij goed werkgeverschap en werkplezier. Dat je kunt werken in een fijne omgeving waar in je je gewaardeerd en ondersteund voelt. Maar hoe realiseer je dat?
“Wat is mooier dan het hebben van een passie, een hobby, iets waar je ogen van gaan stralen en iets dat jou in staat stelt ook je omgeving een beetje zonniger te maken?” Voor Rinaldo Koppen (directeur Home Instead Noord- en Midden Limburg) is de reden van het geluk in zijn ogen zorg en muziek. In onze rubriek ‘Onze visie op goed werkgeverschap’ vertellen Franchiseondernemers over hoe zij de verbinding maken en houden met de medewerkers. Geven zij hun kijk op goed werkgeverschap en lichten ze uit wat de kracht is van persoonlijke en professionele ontwikkeling. Deze maand vertelt Rinaldo Koppen over de kracht van een sterk team. Waarom hij het belangrijk vindt om iedere maand bij een medewerker thuis op bezoek te gaan. En hij vertelt hoe vertrouwen in jezelf kan bijdragen aan het ervaren van werkplezier.
Werkomgeving geeft werkplezier
Ondernemen met een sterk team is als muziek maken.
“Je kunt een uitstekende muzikant zijn en fantastische soloprestaties leveren, maar als er meer muzikanten bij komen verandert er iets. De klankkleur wordt rijker, er komen meer stemmen bij. Hoe meer muzikanten er zijn, hoe meer muziek er wordt gemaakt en hoe blijer mensen worden. Het is belangrijk om een goede verhouding met elkaar te hebben en samen te werken om een prachtige symfonie te creëren.
“Elkaars kracht op de juiste manier inzetten om het beste uit elkaar en de situatie te halen. Ieder speelt zijn eigen instrument en draagt daarmee bij aan het grotere geheel. Soms blend je mooi in met de groep, soms heb je een heerlijke solo. Die combinatie zorgt ervoor dat wij iedere dag met veel plezier weer onze orkestbak induiken.”
“Bovendien kun je ook nog eens samen genieten van het resultaat. Het hebben van een gezamenlijk doel is de sleutel tot succes”, concludeert Rinaldo.
De juiste balans
“Zoals in muziek, is de stemming op kantoor niet altijd alleen maar positief. Er zijn momenten waarop we geraakt worden door uitdagende situaties, juist omdat we ons zo betrokken voelen. Maar uiteindelijk is het de juiste balans, die ervoor zorgt dat een muziekstuk een blijvende indruk achterlaat.”
Verbinding
“Het Supportteam speelt een verbindende rol voor de CAREGiver. Door te luisteren naar hun behoeften, hen te helpen bij het verbeteren van hun vaardigheden en het vergroten van hun zelfvertrouwen. Net zoals in de muziek, is het belangrijk om te luisteren naar het samenspel en te weten wat nodig is om de kwaliteiten van iemand optimaal in te zetten”, concludeert Rinaldo. “Het doel is om de CAREGiver te laten groeien en hen te leren zichzelf de volgende keer te helpen. Dit zorgt voor een verhoogd werkplezier.”
Feedback
“Om ervoor te zorgen dat zowel de CAREGivers als de Supportteammedewerkers zich gehoord voelen, hebben wij een vast telefoniste met een bijzonder warm en geduldig hart. Zij zorgt ervoor dat klanten, mantelzorgers en medewerkers zich gehoord voelen door actie te ondernemen op basis van hun verzoeken en zorgt ervoor dat ze op de hoogte zijn van de voortgang.” Vertelt Rinaldo.
Rinaldo vindt het niet meer dan normaal dat onze medewerkers net zo veel aandacht en ondersteuning verdienen als onze klanten. Daarom gaat hij wekelijks bij een medewerker thuis op bezoek om te praten over wat er op dat moment speelt, zowel zakelijke en privézaken. “Mede hierdoor voelen de medewerkers zich gehoord en gesteund”, concludeert Rinaldo.
Opleiding
“Als specialist op het gebied van dementie bieden we de Alzheimer CARE Training aan. Niet alles wat je in een opleiding leert, kom je in de praktijk tegen. En niet alles wat je in de praktijk tegenkomt, heb je in je opleiding geleerd. Dat beseffen wij maar al te goed.”
“Om onze CAREGivers het vertrouwen te geven om vanaf de start zelfverzekerd aan de slag te gaan bij senioren thuis, zijn we altijd beschikbaar om hen ad hoc te ondersteunen waar zij dit nodig hebben. Daarnaast organiseren we themamiddagen waarin we dieper ingaan op specifieke onderwerpen, zoals Psychiatrie. Ook bieden we 1-op-1 scholing wanneer dit nodig is. Hierdoor kunnen onze CAREGivers met vol vertrouwen en kennis onze klanten de juiste ondersteuning bieden.”
Waardering
“Het zijn de kleine dingen die het doen. Daar zijn wij een GROOT fan van. Doordat wij continu oprecht geïnteresseerd zijn in onze collega’s durft men eerlijker te zijn en zijn of haar hart te luchten. Vangen wij een signaal op dat iemand nog wat extra aandacht kan gebruiken dan sturen wij een van onze (zelfontworpen) kaarten, een lekker theepakketje of een ander opkikkertje.”
Toekomst
“Zoals men zegt, als al je dromen uit zijn gekomen heb je niet groot genoeg gedroomd. Gelukkig hebben wij gezamenlijk als supportteam een groot creatief en inventief vermogen, dus zo gauw een droom is uitgekomen is de volgende alweer aanwezig. Het gaat om verdergaan op allerlei vlakken; verdieping, verbreding, actief de mogelijkheden scheppen om collega’s onderling met elkaar in contact te laten zijn. Dit betekent overigens niet alleen maar nieuwe zaken ontwikkelen, verre van, voor ons betekent dit juist het benutten van de kwaliteiten en interesses die wij reeds in huis hebben.”
“Onze filosofie is dat samenwerking en vertrouwen de sleutel zijn tot een succesvol en plezierig werkklimaat, net zoals in muziek waar een concert intenser en beter wordt wanneer de muzikanten op elkaar ingespeeld zijn.”
Wil jij ook je zorghart laten spreken? Ontdek de openstaande vacatures bij jou in de buurt! https://www.homeinstead.nl/vacature-overzicht
Gerelateerde berichten
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.