Anouska Pol
“Leidraad is altijd een goede match tussen cliënt en CAREGiver”
“Door de grote groei van zorgaanvragen, breidt ook het team van Home Instead Apeldoorn snel uit. Met nieuwe CAREGivers maar ook het supportteam waar ik deel van uitmaak. Ik ben met mijn nieuwe collega Ellen van der Zande verantwoordelijk voor de planning van de aanvragen. De manier waarop we werken is uniek. We plaatsen niet willekeurig een CAREGiver bij een cliënt, maar zijn altijd op zoek naar de best passende match en zorg. Daarbij denken we niet in hokjes, maar houden rekening houden met de regels en kijken we altijd naar wat wél mogelijk is.”
Vijftien jaar werkte Anouska bij een woonzorgcentrum. In verschillende functies als Verzorgende IG, teamleidster en planner. “Met heel veel plezier heb ik dat gedaan, maar ik zocht een nieuwe uitdaging en werktijden doordeweeks. Dit past beter bij mijn gezinssituatie, want ik heb jonge kinderen. Mijn ruime ervaring met ouderen is hier een groot voordeel. We zijn heel klantgericht en leveren maatwerk. Leidraad is altijd een goede match tussen cliënt en CAREGiver. Klikt dat goed, dan biedt dit zo veel meerwaarde. Vraagt de situatie er om, dan plannen we twee CAREGivers in die elkaar aanvullen in uren. Ik zie in de praktijk, dat het de cliënt rust geeft als ze ‘vaste en vertrouwde’ hulp(en) hebben. Starten we bij een nieuwe cliënt, dan maak ik een planning en mijn collega Dicky verstuurt deze. Zo weet iemand precies op welke dagen en uren de hulp thuis is ingepland.”
Zorg zonder haast
“Als er een zorgaanvraag binnenkomt, schakelen we snel. Dat is in het zorglandschap niet altijd vanzelfsprekend, maar we zijn een redelijk platte organisatie met korte lijnen. Vaak is de zorg binnen 24 uur volledig geregeld. Af en toe bijvoorbeeld al vast een deel van de zorg om daarna snel op te schakelen. We weten hoe over belast een mantelzorger kan zijn, voordat er hulp wordt gevraagd, elk zorgmoment is dan meegenomen.
Onder de CAREGivers is een grote bereidheid om te werken, ook als er een spoedaanvraag is. We hebben bijvoorbeeld geen vaste omlijnde diensttijden. Voor oudere mensen is dat heel fijn, een verzorgende die geen haast heeft. Natuurlijk gaat het niet alleen om het helpen aantrekken van de steunkousen of douchen, maar het totale welzijn: zoals een luisterend oor en een arm om je heen. Ik heb me in het begin wel afgevraagd, hoe kunnen ze op deze manier werken? Terugblikkend op afgelopen jaar zie ik dat dit kan. Deze manier van werken is warm en vol aandacht. Voor de cliënt, maar ook voor bijvoorbeeld de familie en/of de mantelzorger. Dat vind ik fantastisch. We scoren niet voor niets een 9,5 op Zorgkaart Nederland.”
Onderlinge dynamiek
Een zorgaanvraag varieert van 1 tot 40 uur per week. Verder is er een mogelijkheid tot 24-uurs zorg. Bijvoorbeeld voor cliënten die wachten op opname in een verpleeghuis of terminaal zijn. Anouska: “We zetten dan gespecialiseerde CAREGivers in, die een training palliatieve zorg hebben gevolgd. De samenwerking met andere thuiszorgorganisaties is hierin ook heel belangrijk. Denk dat ik voor al mijn collega’s spreek als ik zeg, dat we graag iets voor de oudere medemens willen betekenen. De teamdynamiek onderling, hoe we in het leven staan en de loyaliteit naar elkaar maakt dat we met zoveel plezier werken.”
Gerelateerde berichten
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.