CAREGiver Paulien

Kracht van CAREGiver Paulien

Terug naar overzicht

Het verschil kunnen maken vanuit het hart, kan alleen wanneer je met de juiste kennis en met vertrouwen bij de senior binnenstapt. In een steeds veranderende zorgwereld, met veranderende zorgwensen, is persoonlijke zorg thuis onmisbaar. Met de introductie van de nieuwe basistraining willen we de CAREGiver nog beter leren kennen, voorbereiden en ondersteunen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Mensgericht in plaats van enkel taakgericht. Net zoals de ondersteuning die de CAREGiver aan de senior geeft. Vandaag gaan we in gesprek met CAREGiver Paulien en vertelt ze over haar ervaring en wat de meerwaarde is van deze nieuwe training.

 

Paulien, bedankt dat je jouw ervaring met ons wilt delen! Je bent CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, hoe en wanneer ben je hier terechtgekomen?

“Het zaadje werd eigenlijk al in 2020 geplant. Een vriendin tipte me over de CAREGiver-vacature: ‘Paulien, dit is op jouw lijf geschreven!’ concludeerde ze enthousiast. Op dat moment voelde het voor mij, vanwege privéomstandigheden, nog niet als het juiste moment. Maar loslaten deed het me zeker niet. De vacature bleef me achtervolgen via mijn omgeving en social media. Vorig jaar zomer besloot ik de knoop door te hakken en een open sollicitatie te sturen naar Home Instead Nijmegen. Het enthousiasme bleek wederzijds toen ik vrijwel direct op gesprek mocht komen. Tijdens de selectieprocedure is er de ruimte om je wensen en behoeften uit te spreken. Mijn man werkt en woont in het buitenland waardoor flexibiliteit voor mij heel erg belangrijk is. In goed overleg hebben we samen besloten dat we het een kans geven. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en is de wederzijdse tevredenheid groot!”

Waarom past de functie van CAREGiver zo goed bij jou?

“De zorg past bij me. Van oorsprong ben ik doktersassistente. Kunnen zorgen voor een ander, wanneer meneer of mevrouw dat zelf niet meer kan, geeft me  voldoening. Ik ben een doener en vind het fijn om eropuit te gaan. Met positieve energie kijken naar wat er nog wél mogelijk is. Ook als de situatie vraagt om een andere aanpak. Soms is het er alleen al zijn, al zo waardevol. Zelf vind ik het ook prettig dat ik de volledige focus op de senior kan leggen doordat het Supportteam op kantoor mij als CAREGiver ondersteunt. De lijnen met kantoor zijn kort. Wil ik mijn hart luchten of heb ik een vraag, dan kan ik 24/7 ’bij mijn collega’s terecht.”

Hoe ervaar je het om vanaf de start, werken en leren te combineren?

“Heel prettig. Het geeft een goede balans tussen theorie en praktijk. Het heeft ook als voordeel dat je als CAREGiver, na de selectieprocedure, snel kunt starten. Leren door te doen, waarbij je de mogelijkheid hebt om bepaalde situaties direct tijdens  de training te bespreken.”

Binnen de training passen we ‘blended’ leren toe. Een combinatie van klassikale bijeenkomsten en een online leeromgeving. Hoe heb je dit ervaren?

“De e-learning kun je in je eigen tijd en tempo volgen. Het geeft ook de mogelijkheid om altijd even iets terug te lezen of er weer bij te pakken. De klassikale bijeenkomst vond ik een geweldige aanvulling. Samen met andere CAREGivers dook ik vol enthousiasme in de training, onder begeleiding van Femke. Het voelde direct als een veilige omgeving en dat is nodig want je geeft jezelf bloot. Femke is fantastisch. Aan de hand van verschillende voorbeelden, situaties en cases ga je aan de slag waarbij je ook rekening houdt met het zorgplan. Wat is de vraag? Waar liggen de wensen en behoeftes en wat heeft extra aandacht nodig? Met die antwoorden in het achterhoofd stap je binnen. Een mooi pakkend voorbeeld van Femke is dat je altijd je voeten veegt bij binnenkomst. Letterlijk en figuurlijk. Zo ga je blanco naar binnen en kijk je met een open blik naar hoe het leven thuis is ingericht.”

“Doordat ik flexibel inzetbaar ben val ik vaker in voor collega’s. Zij zijn het vaste gezicht en ik kom in overleg wanneer dat nodig is. Hierdoor heb ik, in vergelijking met mijn collega’s, minder vaste klanten. Zelf zie ik dat als een extra uitdaging waar ik veel van leer.”

De focus in de training ligt op ‘een andere kijk op ouder worden’ waarbij persoonsgericht werken centraal staat. Wat is volgens jou de meerwaarde hiervan?

“Het inleven in de klant is een basisvoorwaarde. Je zet je eigen zorgen even aan de kant om er echt voor de ander te kunnen zijn. Als CAREGiver ben je een professional en ondersteun je de senior. Zo geef je structuur aan de dag maar ben je er ook om bijvoorbeeld te helpen bij het bereiden van de maaltijd of het doen van boodschappen. Vanuit Home Instead ligt de focus hierbij niet enkel op de taak maar juist ook op de mens. Het gaat er namelijk niet alleen om wat je samen doet maar hoe je het samen doet. In de training leer je wat het effect van lichaamstaal is. Zo oefen je tijdens de training hoe het voelt wanneer iemand plotseling te dichtbij komt. Of hoe een plotselinge aanraking overkomt. Dit ervaart bijna niemand als prettig maar voor senioren kan dit nog meer impact hebben, zeker bij dementie. Waarbij het voor de senior lastig kan zijn om zelf aan te geven om een stapje terug te doen. Als CAREGiver ben ik misschien wel een bewustere versie van mezelf geworden. Zo vraag ik nu eerder om bevestiging en dat begint soms al bij binnenkomst. “Mag ik u een hand geven?” De regie blijft altijd bij de senior.”

Geeft de basistraining jou het vertrouwen om vanuit het hart, hét verschil te kunnen maken bij senioren thuis?

“Ja absoluut! Je leert waar bepaald gedrag vandaan komt zodat je hier ook als professional mee om kunt gaan. Voor mij is dit altijd een combinatie van verstand en gevoel. Mede dankzij de training kan ik beter omgaan met uitdagende situaties. Ik leer welke houding en welk gedrag ik in kan zetten om er uiteindelijk voor te zorgen dat de sfeer ontspannen blijft. Als CAREGiver is het bijvoorbeeld belangrijk om altijd te onthouden dat je bij de senior te gast bent. Je bent er om de senior te ondersteunen en samen te ontdekken hoe je het leven van de senior thuis meer kleur kunt geven. Op een manier zoals de senior dat zelf graag ziet. Wanneer iets niet meteen lukt geeft dat niets. Dankzij de training weet ik dat er meer manieren zijn om de senior te benaderen en de band te versterken. Dat geeft mij meer vertrouwen.

Zou je een ervaring uit je werk als CAREGiver kunnen beschrijven, waarin je de lesstof hebt toegepast?

“Jazeker! In mijn tweede maand als CAREGiver dacht ik een leuk plan te hebben. Ik wilde graag een keer iets anders doen met mevrouw. Ze heeft een vorm van Borderline en is rolstoelafhankelijk. Erop uitgaan is een uitdaging maar ‘wat is er wel mogelijk?’ dacht ik. Zo stelde ik voor om op een vrijdagmiddag met een taxi rolstoelbus naar de Intratuin te gaan. Samen de kerstafdeling bewonderen. Mevrouw begon hard te lachen. ‘Kerst is niks voor mij Paulien, je mag zelf gaan!’ En toen dacht ik; mevrouw heeft ook helemaal gelijk. Dit is mijn idee, het leek mij leuk maar is dit ook iets waar mevrouw vrolijk van wordt? We hebben er samen hard om gelachen. Voor mij was dit een teken dat ik weer even terug moest naar de basis.”

 “Een andere les voor mij is dat je als CAREGiver in gesprek moet blijven. Vertrouw niet enkel op het zorgplan of de rapportages. Neem de senior serieus en luister naar wat iemand echt interessant vindt. Dit schept ook een band. Zo vindt een klant het fijn om over zijn reizen van vroeger te praten. Samen gaan we ervoor zitten, pakken we de fotoboeken erbij en halen we op die manier herinneringen op. Nu kom ik binnen en liggen de fotoboeken bij binnenkomst al klaar. Het gaat niet enkel om mijn komst op dat specifieke moment. Het gaat ook om de structuur die je als CAREGiver brengt..”

Wat is jou het meeste bijgebleven als je terugkijkt op de basistraining?

“Ik ben veel over mezelf te weten gekomen. Wat zijn m’n sterktes en zwaktes? Wat is mijn houding en welk gedrag hoort daarbij? Inmiddels weet ik dat het structureel ondersteunen van senioren bij het douchen niet mijn voorkeur heeft. Toch is het niet zo dat ik dat helemaal niet wil doen. Het hoort erbij. Onlangs kwam ik bij een echtpaar thuis. Meneer is 56 en heeft dementie. Douchen is een uitdaging omdat meneer dit liever niet doet. Samen heb ik met meneer de dag opgestart. Ik liet hem weten dat mijn ervaring op het gebied van ondersteuning bij het douchen, nog niet zo groot is. Dat ik begrijp dat het voor meneer ongemakkelijk kan zijn als ik hem help. Het was alsof het een band schepte tussen ons. Door de rustige benadering en de regie bij meneer neer te leggen merkte ik dat meneer zich meer op zijn gemak voelde. De focus ligt niet enkel op de taak maar ook op meneer als persoon. Als CAREGiver laat ik hem in zijn waarde en probeer ik hem te ondersteunen op een wijze zoals meneer dat zelf prettig vindt.”

‘Het is niet gelukt zeker?’ vroeg mevrouw toen ik naar beneden liep. ‘Jawel, het is gelukt!’ Wat was ik trots dat het wel gelukt was en dat het eigenlijk best ontspannen was verlopen. Dit maakt voor mij een bezoek aan een klant geslaagd!”

Wat zou je tegen andere potentiele CAREGivers willen zeggen die aan de start staan van de training?

“Durf jezelf in de training kwetsbaar op te stellen. Probeer je altijd in te leven in de senior en/of de mantelzorger. Vraag jezelf af hoe je de zorg thuis zelf graag zou zien. Voor mij voelt het ook als een bepaalde bescheidenheid die je over je heen hebt zonder jezelf kleiner te maken dan de ander.”

Waar zou jij je in de toekomst verder in willen ontwikkelen binnen je werk?

“Ik zou me nog meer willen verdiepen in dementie. Juist op het moment dat ik merk dat een situatie een uitdaging is, ben ik benieuwd hoe ik hier beter op kan anticiperen en reageren. Nu ik de basistraining heb afgerond ga ik graag aan de slag met een volgende training zoals de Alzheimer CARE Training.”

Bedankt voor het delen van jouw ervaring Paulien! Is er nog iets wat je zelf graag zou willen toevoegen?

“Jazeker! Tegen potentiële CAREGivers zou ik graag willen zeggen: Ga ervoor! Het is zo’n waardevol beroep. Ik zie het niet eens echt als werk. Juist omdat ik zoveel voor een ander kan betekenen.”

Klik hier voor vacatures.