Kracht van CAREGiver Ingrid
“Ingrid met jou kan ik nog wel 101 worden!” Het leven thuis meer structuur geven en kleurrijker maken. Op een manier zoals ze zelf later oud zou willen worden. Dat is de drijfkracht van CAREGiver Ingrid. Inmiddels is Ingrid ruim 2 jaar CAREGiver bij Home Instead. “Dit is de plek waar ik mijn zorghart kan laten spreken!” Wil jij meer weten over Ingrid haar ervaringen als CAREGiver en ben je benieuwd wat de toegevoegde waarde is van de juiste ondersteuning thuis? Lees haar inspirerende verhaal en ontdek waarom Ingrid zo trots is om onderdeel te mogen zijn van Home Instead Thuisservice Noord en Midden Veluwe.
Je bent CAREGiver bij Home Instead Thuisservice hoe ben je hier terechtgekomen?
“Dat was via mijn oud-collega Anja”, vertelt Ingrid enthousiast. “Ze attendeerde mij op de vacature voor CAREGiver. Ingrid dit is zo’n leuke vacature. Echt iets voor jou!”
“Na het zien van de website besloot ik te solliciteren. In tijden van Corona ging dat nog online. Na een uitvoerig gesprek met Froukje werd ik alleen maar enthousiaster. Dit zou het weleens kunnen zijn voor mij! Zogezegd, zo gedaan. Niet veel later mocht ik, na het volgen van een uitgebreide basistraining, voor het eerst aan de slag als CAREGiver!”
“Aan het begin combineerde ik mijn baan als CAREGiver nog met mijn andere baan in de zorg. Waarbij ik verantwoordelijk was voor het aan- en uittrekken van steunkousen bij mensen thuis. Dit was minuten werk. Puur gericht op het uitvoeren van de handeling. Dat maakte mij minder gelukkig en gaat compleet tegen mijn visie in. Inmiddels wist ik door mijn baan als CAREGiver dat het weldegelijk anders kan.Niet veel later besloot ik mijn andere baan op te zeggen en die uren ook als CAREGiver in te zetten.”
Op welke manier haal je voldoening uit je werk?
“Ik ben bij senioren te gast. Het bezoek van een CAREGiver duurt minimaal een uur. Dat geeft mij de ruimte om écht een verschil te kunnen maken. Je bent een vast gezicht en je hebt de tijd om de senior echt te leren kennen. Wat voor persoon is iemand? Hoe kan ik aansluiting vinden bij zijn of haar levensverhaal? Het is de basis om op persoonlijke wijze, de juiste ondersteuning te kunnen bieden. Zeker bij dementie.”
“Samen kijken we naar wat er nog wel mogelijk is. Als CAREGiver vind ik het juist belangrijk om de zelfredzaamheid te vergroten. Het uit handen nemen is eenvoudig maar het is juist van toegevoegde waarde om te bekijken hoe je de senior bij een activiteit kan betrekken. Het samen doen zit ‘m al in de kleine dingen. Samen afwassen, samen boodschappen doen, samen een wandeling maken of samen de was vouwen. “Zal ik de grote dingen voor u opvouwen en u de kleinere?” Dat geeft voor de senior zelf ook meer voldoening en draagt bij aan de zelfredzaamheid.
Op welke manier bouw je een band op met de klanten?
“Het opbouwen van een band met de klant is voor mij een essentieel onderdeel van mijn werk. Om deze band te creëren, neem ik de tijd om het dossier te lezen, zodat ik inzicht krijg in de zorgbehoeften en het verleden van meneer of mevrouw.”
“Tijdens gesprekken met de klant probeer ik echt te luisteren en aan te voelen wat de wens is. Ik vind het belangrijk om te ontdekken waar de senior zich mee bezighoudt en wat hem of haar motiveert. Op een speelse manier neem ik deze informatie mee in mijn interacties met hen.”
“Een mevrouw waar ik kom is bijvoorbeeld gek op muziek. Mevrouw heeft dementie. Voor haar neem ik regelmatig de tablet mee om muziek af te spelen. “Ingrid, heb je het orgeltje meegenomen?” vraagt ze dan enthousiast. “Voor haar heb ik een mooie afspeellijst gemaakt. Het is eigenlijk een tijdlijn van haar leven. Laatst dansten we de vogeltjesdans.” “Ingrid je bent nog gekker dan ik dacht!” “Die glimlach op haar gezicht, het samen zijn, het terug gaan in de tijd en echt even in het moment leven. Dat is zo waardevol!”
“Een andere klant, die in 1947 in Nederlands-Indië heeft gediend, heeft een passie voor het bekijken van foto's en het lezen van boeken over die periode. Hij schreef zelfs zijn eigen boeken. Door mee te gaan in de beleving en veel over deze periode te praten heb ik een sterke band met meneer. Het bieden van ondersteuning thuis voelt dan veel natuurlijker en vertrouwder.”
“Ondanks de juiste voorbereiding lukt het niet altijd om direct het ijs te breken. Om de senior beter te leren kennen, gebruik ik vaak het ‘herinneringskoffertje’. Een koffertje vol met artikelen van vroeger, zoals kleine potjes met koffiebonen, boenwas, een schuursponsje en een knoop in een zakdoek. Dit koffertje kan de deur openen naar de mooiste herinneringen. Een mooie manier om zonder al te veel te hoeven vragen het gesprek op gang te laten komen.”
Welke gebeurtenis in je werk als CAREGiver is jou het meest bijgebleven?
“Ik kwam een periode bij een meneer. Meneer was toen zijn situatie verslechterde ingetrokken in de boerderij van zijn zoon. Toen zijn zoon een hersenbloeding kreeg kwam meneer alleen te wonen in de verbouwde boerderij op 99-jarige leeftijd. Een bijzondere situatie waarbij ik meneer heb mogen ondersteunen. Het wederzijdse vertrouwen was groot. Samen gingen we regelmatig eropuit. Dan pakte ik meneer goed in en dan zei hij: Inge met jou kan ik nog wel 101 worden!” Ik heb bij hem mogen waken en hem mogen ondersteunen in de laatste levensfase. Als professional moet je het loslaten, maar er zijn herinneringen die kruipen onder je huid en blijven altijd bij je. Afgelopen Pasen kreeg ik ineens een doos met luxe bonbons. “Fijne Pasen Ingrid” De afzender? De kleindochter van meneer. Dat ik dit na ruim een jaar heb mogen ontvangen vind ik ontzettend bijzonder.”
Ingrid, wat fijn dat je jouw verhaal met ons wilt delen. Wat maakt voor jou een bezoek aan de klant geslaagd?
“Als de klant en de mantelzorger tevreden zijn en we hebben bereikt wat we samen wilden bereiken. Een mevrouw die ik ondersteun heeft intensieve begeleiding nodig.
Mevrouw leidt aan dwangneurose en schuifelt voorovergebogen door het huis, waarbij het valgevaar groot is. De man van mevrouw is overbelast. 10 jaar lang droeg meneer de zorg voor zijn vrouw alleen. Toen de situatie met mevrouw verslechterde besloot meneer om toch de ondersteuning van Home Instead te omarmen. Voor mij voelt het als een eer dat ik het vertrouwen krijg van de mantelzorger. De eerste keer bleef meneer in de tuin werken, dichtbij het raam. Omdat hij het, logischerwijs, wat onwennig vond. De tweede keer besloot meneer om even de deur uit te gaan. “Ik blijf vanmiddag bij u” stelde ik mevrouw gerust. Mevrouw stond op en gaf me een dikke knuffel! “Dit was nog nooit gebeurd, zei meneer.” Met een gerust hart kon hij even iets voor zichzelf doen. Het zijn de gouden randjes van mijn werk!”
“Ik probeer altijd mee te bewegen en mee te denken. Even de koelkast nalopen en producten die over datum zijn weggooien. De was doen behoort niet altijd tot de ondersteuning. Dat verschilt per klant. Toch vind ik het een kleine moeite om even een wasje erin te gooien wanneer ik de mogelijkheid heb. Soms constateer ik dat de zorgvraag groter is. Dan moet ik ‘nee’ zeggen, terwijl ik zie dat de behoefte er wel is. Op zo’n moment kaart ik dit aan bij het Supportteam. Zij kijken mee, geven advies en organiseren meer zorg als dat mogelijk is, in overleg met de senior en de familie.”
Hoe brengt de komst van jou als CAREGiver structuur in het leven en welzijn van de senior? En waarom is dit zo belangrijk?
“Het is belangrijk voor de klant en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op vaste en gewenste tijden langskomen, omdat dit hen de mogelijkheid biedt om structuur op te bouwen. Ze weten wie er komt en wat ze kunnen verwachten, wat een gevoel van stabiliteit en betrouwbaarheid creëert.”
“Bij een mevrouw waar ik kom is voldoende drinken een grote uitdaging. Om dat te stimuleren beginnen we altijd samen met een glaasje chocomel. Vervolgens gaan we vaak muziek luisteren, zorg ik voor de boodschappen en bereiden we samen de maaltijd. Als er tijd over is gaat mevrouw graag samen handwerken. Belangrijk is om te benoemen wat we gaan doen en dat te overleggen. Dit geeft duidelijkheid. Continu probeer ik me in te blijven beelden hoe ik het zelf zou vinden als er iemand bij mij in huis is voor ondersteuning. De regie blijft altijd bij de senior. Ben ik naar iets op zoek, dan zal ik altijd vragen of ik even in een kastje mag kijken. Dat vind ik heel belangrijk. Ik ben en blijf altijd te gast.”
Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice en welke trainingen zijn het meest waardevol voor je geweest?
“Mijn moeder had zelf dementie, wat veel dingen herkenbaar voor mij maakte. Hierdoor wist ik er wel wat van, maar zeker niet alles. Inmiddels heb ik de basistraining, de training m.b.t. levensreddend handelen en de 2 Alzheimer CARE trainingen afgerond. Juist doordat je de trainingen volgt, in combinatie met het werk bij senioren thuis, zie je herkenning. De training geeft me de juiste handvatten om op persoonlijke wijze met uitdagende situaties om te gaan.”
Als CAREGiver heb je ook een adviserende en signalerende rol. Kun je hier een voorbeeld van geven?
“Jazeker, dit kan gaan om persoonlijke verzorging. Zoals het te lang dragen van dezelfde kleding of onverzorgde handen. Een mevrouw met dementie verstopt haar medicijnen. Als CAREGiver dien ik geen medicijnen toe, maar ik mag mevrouw er wel op wijzen. Alleen als mevrouw het aangeboden krijgt neemt ze het (meestal) in. Ik probeer het ook luchtig te houden “Bent u de medicijnen verloren?” vraag ik dan. Inmiddels wordt mevrouw ook gebeld om haar te herinneren aan de medicijnen en is het opgenomen in haar dossier voor andere collega’s.”
Hoe ervaar je dat je wordt gewaardeerd in je werk door de klanten en je werkgever?
“Iedereen heeft waardering nodig. Met name de waardering van de senior zelf of de familie doet me goed. “Als jij er bent, weet ik dat het goed gebeurt.” Of laatst kreeg ik voor mijn ondersteuning een 10! Dat doet me ontzettend goed!”
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
“Ja absoluut, het is een fijne organisatie. Na m’n dienst kan ik altijd even naar kantoor bellen. Mijn verhaal delen, advies vragen of even overleggen hoe de ander ergens over denkt.” Daarnaast kan ik me goed vinden in de visie van Home Instead. De mensgerichte aanpak. Mensen met een zorghart worden hier blij van.
We zijn er hier écht voor de senior en dat maakt mijn werk zo mooi.”
“In de toekomst wil ik me verder ontwikkelingen in palliatieve zorg. Het is fijn dat ik die kans binnen Home Instead ook krijg.”
Benieuwd wat we in jullie situatie kunnen betekenen?
Zit je als mantelzorger soms met de handen in het haar? Lukt het niet altijd om het eigen leven te combineren met het zorgen voor een dierbare? De CAREGivers van Home Instead staan graag voor je klaar. Op de momenten dat het voor jullie uitkomt en op de manier die bij jullie als familie past. Samen kijken we hoe we het leven thuis meer kleur kunnen geven. Voor jou als mantelzorger en voor u als senior.
Klik hier voor vacatures.