Mantelzorger Janet vertelt

Terug naar overzicht

Janet en haar zus nemen sinds het overlijden van hun vader, ruim een jaar geleden, de mantelzorg van moeder (88) op zich. Met een baan, kinderen en een reistijd van een uur brengt dit de nodige uitdagingen met zich mee. Vandaag vertelt Janet in de rubriek ‘De mantelzorger vertelt’ hoe de CAREGivers van Home Instead ondersteuning bieden. Zodat hun moeder zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen. Benieuwd wat dit voor hen als mantelzorgers betekent? Janet vertelt het graag!



“Mijn ouders hebben altijd samengewoond in het huis waar mijn zus en ik ook zijn geboren”, vertelt Janet. “Mijn moeders gesteldheid ging wel achteruit maar doordat mijn vader er nog was leverde dit niet direct uitdagingen op. Totdat er bij mijn vader in 2020 kanker werd geconstateerd en hij in december van dat jaar kwam te overlijden. Vrij plotseling kwam mijn moeder alleen te wonen. Voor die tijd kreeg mijn moeder al hulp van thuiszorg bij het aan- en uittrekken van de steunkousen. Na het overlijden van mijn vader werd mijn moeder niet veel later opgenomen in het ziekenhuis. Met het oog op de revalidatie werd ze voor 6 weken opgenomen in een verzorgingshuis in Brummen.”

Dit moet anders
“Mijn moeder zat niet goed in haar vel in het verzorgingshuis. Ze kon lastig wennen aan de nieuwe omgeving en ze had het gevoel dat ze teveel aan haar lot werd overgelaten. Onze moeder was daar niet gelukkig. Voor mijn zus en mij was dit lastig. Iedere dag gingen we naar haar toe. Als dochters wil je er voor je moeder zijn. Door de situatie en de afstand liepen we allebei op ons tandvlees. ‘Dit moet anders’ dachten we.”

Ondersteuning op maat
“We wilden onze moeder dolgraag terug naar huis halen. Dat kan alleen met ondersteuning op maat, ook voor ons als mantelzorgers. Via een vriendin, die zelf in de zorg werkt, kwamen we bij Home Instead Thuisservice Deventer Lochem Zutphen terecht.”

“Vanaf het eerste contact voelde de ondersteuning van Home Instead passend. De CAREGivers helpen onze moeder in en om het huis. Ze kan niet bukken en is niet meer zo mobiel met als gevolg dat ondersteuning bij huishoudelijke taken zoals opruimen en afwassen extra aandacht vereisen. De CAREGivers helpen mijn moeder hiermee. Het belangrijkste is dat ze die regie houdt. De CAREGiver is te gast en vraagt mijn moeder naar haar wensen, dat is zo waardevol! Sinds de thuiskomst van mijn moeder hebben we het huis met aanpassingen zo ingericht dat ze volledig op de begane grond kan wonen. Alleen naar boven is niet verantwoord maar dat lukt wel met ondersteuning van de CAREGiver en een traplift. Wil ze bijvoorbeeld boven haar kleding uitzoeken? Dan is dat mogelijk. 


Met ondersteuning van de CAREGiver kan mijn moeder ook naar buiten met de rolstoel wanneer zij dat graag wil. Het is goed om te zien dat ze die vrijheid op deze manier kan behouden.

Het ‘niet moeten’ brengt rust
“De ondersteuning van Home Instead is nu zo ingericht dat er doordeweeks een CAREGiver komt tussen 16:00 en 18:00. In het weekend zijn mijn zus en ik er. Voor ons als dochters is het fijn om te weten dat onze moeder in goede handen is en dat een groot gedeelte 
van het ‘moeten’ wegvalt. Dat brengt rust in het dagelijks leven.”

“Het is een opluchting om te weten dat er met aandacht naar haar wordt omgekeken. De warme maaltijd eet ze in de vroege middag. De CAREGiver zorgt voor een lekkere boterham. Juist dit soort vaste momenten geven structuur aan de dag. Een stukje vastigheid en gezelligheid.”

“Mijn moeder vindt een opgeruimd huis heel belangrijk. Voor de schoonmaak komt de huishoudelijke hulp. De CAREGiver helpt haar wel bij andere dingen in en om het huis zoals bij het opruimen van de woning. Op deze manier wordt de omgeving ook veiliger. Het is mooi om te zien dat de CAREGivers mijn moeder in haar waarde laten en haar naar wens kunnen ondersteunen op een manier die bij haar past.”

 

Thuis is zoveel meer
“Regelmatig hoor ik haar zeggen: ‘Zo fijn dat ik thuis ben!’. Thuis is zoveel meer. Het is de plek waar ze jaren heeft gewoond met mijn vader en vroeger met ons als gezin. Tegelijkertijd is ze erg broos. Buitenshuis naar een dagbesteding gaan kost mijn moeder veel energie. Doordat ze thuis woont kan ze die energie nu bewaren voor andere activiteiten. Zoals met de CAREGiver naar buiten gaan of door samen te bewegen.”


“Wat ik bijzonder vind aan de ondersteuning van Home Instead is dat je de mogelijkheid hebt om als senior, familie of CAREGiver aan te geven als de match er niet is. Die wetenschap vind ik prettig.”
 

Hoe ervaar je het contact met de Klantcoördinator?
“Het contact verloopt heel soepel. Het meeste contact heb ik met Femke.
Femke denkt mee en heeft ons in de afgelopen periode al veel praktische tips gegeven. Bijvoorbeeld op het gebied van financiering. Wat ik fijn vind is dat Klantcoördinator Femke ook in contact staat met de betrokken thuiszorgorganisatie. Er komt zoveel op je af en je moet als kinderen zoveel regelen. Dit contact en deze ondersteuning zijn dan echt een stukje ontzorging!”

Welke tip zou je andere mantelzorgers willen geven?
“Ontlast jezelf en kijk op tijd naar de mogelijkheden. Er is soms meer mogelijk dan je misschien zult denken. Via het Zilveren Kruis ontvangen mijn zus en ik mantelzorgondersteuning. Dit via mijn moeder’s aanvullende verzekering. Helaas is dit een tijdelijke oplossing en wordt dit binnenkort stopgezet. We zijn al aan het kijken wat er financieel mogelijk is. Elke situatie is anders en het hangt ook af van de zorgindicatie in hoe de uren worden toegewezen. Wij gaan er in elk geval alles aan doen om de ondersteuning via Home Instead voor mijn moeder proberen te behouden. Deze uren zijn niet gratis, maar ze zijn enorm waardevol.”

Benieuwd naar andere ervaringen van mantelzorgers? Lees hier het verhaal van mantelzorger Sophie.

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.