Kracht van CAREGiver Hanneke
Iedere dag zetten duizenden CAREGivers zich met hart en ziel in om de juiste ondersteuning aan senioren thuis te geven. Benieuwd naar wat onze CAREGivers meemaken? Wat hun precieze rol is en hoe zij op professionele en creatieve wijze met verschillende situaties omgaan? Vandaag vertelt CAREGiver Hanneke Spek van Home Instead Thuisservice Noord en Midden Veluwe graag haar verhaal!
Hanneke wat leuk dat je jouw verhaal wil delen. Je bent al enige tijd CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, hoe en wanneer ben je hier terechtgekomen?
“Al een tijdje wilde ik iets anders, ik was op dat moment werkzaam in een sportschool. Via een klant van de sportschool hoorde ik over haar ervaring als CAREGiver bij Home Instead. Direct dacht ik: dit zou het wel eens kunnen zijn voor mij! Dezelfde week solliciteerde ik bij Home Instead Thuisservice Noord en Midden Veluwe. Eenmaal op gesprek klikte het gelijk met Froukje (directeur) en de klantcoördinator. Nadat ik mijn functie als CAREGiver nog even heb gecombineerd met mijn baan in de sportschool heb ik in het voorjaar van 2019 de knoop doorgehakt. Mijn keuze viel op Home Instead! Ik ben een mensenmens en sta graag voor anderen klaar. Deze passie komt in mijn huidige baan als CAREGiver helemaal tot uiting.”
“De keuze om als CAREGiver aan de slag te gaan kwam niet helemaal uit de lucht vallen. 15 jaar lang heb ik met familie mijn schoonmoeder thuis ondersteund. Ik vond het heel fijn om er voor haar te kunnen zijn om zo het leven aangenamer te maken. Tegelijkertijd weet ik ook hoe zwaar het kan zijn. De laatste 2/3 jaar had mijn schoonmoeder 24 uur ondersteuning nodig. Om dit als mantelzorger te combineren met het eigen gezin en een baan is enorm pittig en bijna onmogelijk. Nu denk ik hadden wij destijds maar een CAREGiver gehad dat had ons enorm kunnen ontzorgen.”
Wat maakt het werk als CAREGiver voor jou leuk en uitdagend?
“Dat ik, wat de situatie ook is, toch weer die lach op het gezicht van de senior kan toveren. Het is de uitdaging om aan te voelen wat de senior nodig heeft. Dat is natuurlijk per persoon verschillend maar de binnenkomst vind ik hierbij heel belangrijk. Ik probeer altijd opgewekt binnen te komen “Goedemorgen, ik ben het Hanneke.” Afhankelijk van de situatie vraag ik of meneer of mevrouw goed geslapen heeft of hoe de dag is. Natuurlijk weet ik voor welke ondersteuning ik kom maar ik vraag graag waar we mee zullen beginnen.
Door het geven van oprechte aandacht bouw je een waardevolle band met elkaar op tegelijkertijd. Bij sommige senioren kom ik 3 keer per week. Ondanks dat ik me bewust ben van mijn professionele rol voelt het als familie. Voor mij is het ook belangrijk dat ik er ben voor de mantelzorger(s).
Vaak zijn dat de kinderen. Doordat zij even de zorg thuis kunnen loslaten is er meer ruimte om weer even de zoon of dochter te kunnen zijn.”
Op welke manier bouw je een vertrouwensband op met klanten?
“De vertrouwensband is heel belangrijk. Als CAREGiver bouw ik die op door er echt voor de klant te zijn. Tijd en rust zijn hierbij essentiële onderdelen. We nemen namelijk al in het oriëntatiegesprek de tijd om de klant te leren kennen en hier een persoonsgericht zorgplan voor op te stellen. Zo heb ik de juiste handvatten om mij verder in de senior te verdiepen. En kan ik daar als CAREGiver op inspelen. Om de structuur en rust in de dag te bewaren. Natuurlijk is dat bij de eerste bezoeken soms nog even aftasten. Bij het inwerken van collega’s probeer ik dit ook altijd te benadrukken. Probeer de rust te bewaren, ook wanneer het soms nog even zoeken is aan het begin of wanneer de omstandigheden lastiger zijn door bijvoorbeeld dementie. Je hebt de tijd en je moet elkaar leren kennen. Geef elkaar ook die tijd.”
“Het vertrouwen is ook belangrijk omdat de bezoeken intiem zijn. Je komt in de veilige en vertrouwde thuisomgeving. Naast dat mijn bezoek structuur geeft aan de dag en gezelligheid brengt, ben ik er ook voor ondersteuning bij het douchen en aankleden. Dat kan soms best even wennen zijn. Niet alleen voor de senior zelf maar ook voor de mantelzorger. Zo heb ik ondersteuning mogen geven aan een mevrouw. Zij woonde samen met haar man in een boerendorp. Meneer vond het moeilijk om de ondersteuning van zijn vrouw uit handen te geven. Nadat meneer geopereerd was ging het niet langer meer en werd Home Instead ingeschakeld.”
De vertrouwensband als basis voor het zetten van een stap extra
“De ondersteuning die ik geef als CAREGiver is uiteraard niet hetzelfde als dat mevrouw die kreeg van haar man. Wel doe ik mijn uiterste best om de overgang zo klein mogelijk te maken. Zo liep mevrouw in klederdracht. Dat vergt net wat meer aandacht. Voor het wassen haalde ik dan bijvoorbeeld de kraagjes van de kleding af en die deed ik na de wasbeurt er weer netjes op. Ligt er een knoop af? Dan zet ik die er even voor haar aan. Boerengoed is specifiek en verdient een speciale behandeling. Dat vond meneer ook, hij vond het geweldig om te zien dat hier met aandacht en liefde mee werd omgegaan. Net dat stapje extra zetten kan zo waardevol zijn.”
“Uiteindelijk heb ik 2,5 jaar lang ondersteuning mogen geven en de band die dan ontstaat is heel bijzonder. Voor het 60-jarige huwelijk van meneer en mevrouw was ik samen met 3 andere CAREGivers uitgenodigd. Het aankleden van mevrouw in klederdracht? Dat moet Hanneke doen!”
“De dag voor hun 60-jarige huwelijk is meneer plotseling overleden aan een hartstilstand. In plaats van het vieren van het 60-jarige huwelijk moest er van alles georganiseerd worden voor de begrafenis. Een bizarre en verdrietige situatie. Het voelde voor mij als een eer dat ik ook hierbij werd betrokken door de kinderen.”
Wanneer is voor jou een bezoek aan de klant geslaagd?
“Als het lukt om een lach op het gezicht te toveren bij de senior wanneer ik ’s ochtends nog dacht dat dit lastig zou worden. Het wegnemen van de zorgen van de senior vind ik ook heel belangrijk. Afhankelijk van de dag ondersteun ik bij huishoudelijke taken of we praten samen over dingen die de senior bezighoudt. Als ik dan met een blij gevoel de deur achter me sluit geeft me dat energie!”
“Het er alleen al zijn is zo waardevol. Zo kom ik ook bij een stel dat allebei dementie heeft. Meneer praatte niet en mevrouw was juist heel overheersend. Naast dementie heeft mevrouw ook Borderline. Door mijn komst kan meneer in alle rust even met mij op pad terwijl zijn vrouw thuisblijft. Mevrouw mag ook mee, maar zij vindt het prettiger om thuis te blijven. “Wat moeten de buren wel niet denken dat je met haar op pad gaat”, zegt mevrouw wel eens tegen haar man. Ik leg mevrouw dan uit dat we gewoon een blokje omgaan en goedendag zeggen tegen de buren. Tijdens onze wandeling praat meneer honderduit. Het is zo mooi om te zien wat voor effect dit op meneer heeft. Helaas lukt het niet altijd. Soms kom ik en dan is de stemming minder goed. Dat merk ik doordat mevrouw dan beneden is en meneer boven. Het voordeel is dat ik de situatie inmiddels goed kan inschatten doordat ik drie keer per week bij hen kom. Met een creatieve aanpak lukt het me dan soms toch om meneer naar beneden te krijgen. Lukt het niet? Dan laat ik het ook. Volgende keer proberen we het dan gewoon weer opnieuw.”
Welke toegevoegde waarde heeft het voor de klant en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op de gewenste en vaste tijden langskomen?
“Alleen al de wetenschap dat er iemand aanwezig is op bepaalde tijden is fijn. De mantelzorger kan de zorg thuis dan even loslaten. We houden het logboek bij zodat alle betrokkenen op de hoogte blijven. Daarnaast heb ik ook zelf contact met de familie die daarvoor openstaat en dat prettig vindt. Het hebben van korte lijnen kan heel prettig en praktisch zijn, weet ik nu.”
Welke tips zou je andere CAREGivers of mantelzorgers willen geven?
“Sta open voor iedereen en kom met een glimlach binnen dan ben je al een heel eind. Laat je niet tegenhouden door een stukje terughoudendheid gun elkaar de tijd en geef elkaar de ruimte.”
Hoe word je binnen de organisatie ondersteund door collega’s en op welke manier merk je dat je inzet wordt gewaardeerd?
“Regelmatig krijg ik te horen dat ik waardevol ben en dat doet me goed. De lijnen zijn kort en dat vind ik heel fijn. Het is ook een gevoel dat voorkomt uit kleine dingen. In de zomer een ijscadeaubon of een zakje bloemenzaad in het voorjaar. Dat vind ik prachtig het zijn juist deze kleine dingen die zo waardevol zijn!”
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
“Absoluut! 100%!”
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.