Kracht van de CAREGiver

Terug naar overzicht

Iedere dag zetten duizenden CAREGivers zich met hart en ziel in om de juiste ondersteuning aan senioren thuis te geven. Benieuwd naar wat onze CAREGivers meemaken? Wat hun precieze rol is en hoe zij op professionele en creatieve wijze met verschillende situaties omgaan? Vandaag vertelt CAREGiver Jolanda van Home Instead Thuisservice Meerlanden Bollenstreek graag haar verhaal!

Jolanda wat leuk dat je jouw verhaal met ons wil delen! Je bent CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, hoe en wanneer ben je hier terechtgekomen?

“Afgelopen januari kwam ik via, via in contact met Home Instead. Iemand in mijn omgeving vroeg me: ‘In de zorg werken, is dat niets iets voor jou?’. Eerlijk gezegd wist ik niet direct of het iets voor mij was. Ik had op dat moment nog niet de juiste diploma’s en een lange externe opleiding zag ik niet zitten. Ik heb altijd in een winkel gestaan. Dat deed ik met veel plezier maar toch wist ik diep van binnen dat dit niet mijn roeping was. Corona deed me doen beseffen dat ik voor mezelf moet kiezen. Zorgen voor andere mensen thuis, het doorbreken van eenzaamheid. Dat is toch uiteindelijk het mooiste wat er is! Tijdens de eerste kennismaking was ik overtuigd. De benodigde trainingen zijn bij Home Instead intern waardoor je snel aan de slag kunt en heel doelgericht wordt opgeleid.”

“Ondanks dat ik enthousiast was wist ik natuurlijk niet of het écht bij me zou passen. Daarom besloot ik om mijn baan in de winkel nog even aan te houden en dit te combineren met mijn werk als CAREGiver. Inmiddels heb ik voor de volle 100% voor Home Instead gekozen en heb ik nog geen moment spijt gehad.”

Inmiddels ben je al enige tijd actief als CAREGiver. Wat maakt het werk als CAREGiver voor jou leuk en uitdagend?
“Elke dag is anders. Je bent het vaste gezicht voor de klant waardoor de band hechter wordt en je de senior veel beter leert kennen. Bij binnenkomst is het altijd even aftasten. Hoe is mevrouw of meneer gehumeurd? ‘Goedemorgen, hoe gaat het?’ Het klinkt misschien eenvoudig maar de reactie geeft veel duidelijkheid over de gemoedstoestand van de senior. Ik probeer altijd een positieve twist te geven aan de situatie dan zeg ik bijvoorbeeld: ‘Weet u wat, laten we eerst samen even een kop koffie drinken’. Het geven van oprechte aandacht, met voldoende tijd en interesse is zo waardevol. Al snel zie ik dan dat meneer of mevrouw opgewekter is. Het verschilt natuurlijk per klant. Soms heb ik een uur de tijd en soms ook een dagdeel. Wanneer we iets ondernemen zit er vaak een achterliggende gedachte achter. Bijvoorbeeld als we het fotoboek openslaan. Het gaan dan niet alleen puur om de foto’s maar om de herinneringen die terugkomen en het gesprek wat we daarover kunnen voeren. De verhalen van vroeger, het levensverhaal. Dan hoor je pas echt wat meneer of mevrouw heeft meegemaakt. Voor mij als CAREGiver zijn dit soort verhalen heel waardevol omdat ik op die manier de senior op een andere manier leer kennen.”

Op welke manier bouw je een band op met je klanten?
“Vertrouwen is wat mij betreft het belangrijkste. Dat is niet vanzelfsprekend, het moet groeien. Door rust uit te stralen, niet teveel willen in een keer en oprechte interesse te tonen merk ik dat ik een vertrouwensband opbouw. Natuurlijk verschilt het per persoon. Bij de één is de klik er vrijwel meteen en bij de ander heeft het meer tijd nodig. Regelmatig bezoek ik een klant die onder de douche gaan niet prettig vindt. Laatst kwam ik en toen zei ze: ‘Ik vind het gewoon niet prettig om door iedereen onder de douche gezet te worden, waar wel door jou!’. Zelf denk ik dat dit een mooi voorbeeld is van hoe je met voldoende tijd en de juiste aandacht iemand meer op zijn of haar gemak kan stellen. Mensgericht in plaats van taakgericht.”

Wat maakt voor jou een bezoek aan je klant geslaagd?
“Wanneer ik vertrek en de senior heeft een lach op zijn of haar gezicht. Dan is het voor ons beiden geslaagd. Als CAREGiver ga ik dan met energie weg. Één mevrouw zegt ook regelmatig nou we hadden gewoon oma en kleindochter kunnen zijn. Liefkozend noemt ze me dan ook wel eens kleinkind. Twee keer per week ga ik ’s middags langs. Samen hebben we drie uur de tijd. We kletsen over het weekend. Vanwege haar dementie weet ze soms niet alles meer. Ik kijk dan vaak even op de kalender. ‘Volgens mij was uw zoon dit weekend geweest, toch?’ Op die manier geef ik haar een haakje zodat we het gesprek kunnen vervolgen. We lachen ook veel samen. Wanneer we buiten lopen met de rolstoel en ik vraag aan haar welke kant we op zullen gaan zegt ze lachend: ‘Het maakt mij niks uit want ik weet het straks toch niet meer!’. Samen doen we dan bijvoorbeeld wat boodschappen. Op die manier ondersteun ik ook haar zoons. Zij weten dat ik er ben, we zien elkaar regelmatig en overleggen ook dingen wanneer dat nodig is. Dat maakt mijn werk nog waardevoller. Ik ondersteun niet alleen de senior maar ook de mantelzorgers en naasten. Aan het eind van het bezoek nemen we afscheid met een handkus. ‘Dag lieverd!’ zegt mevrouw dan.”

Welke gebeurtenis in je werk als CAREGiver is jou het meest bijgebleven?
“Laatst wilde ik een mevrouw aansporen om onder de douche te gaan. Na drie kwartier praten wilde ze nog steeds niet douchen. Mevrouw was niet op haar beste humeur. Haar man zei toen tegen haar: ‘Je moet nu echt even aardig doen. Deze mensen zouden op handen gedragen moeten worden, ze doen goed werk.’ Op dat moment voel ik ook de waardering van de mantelzorger en dat is wederzijds. Meneer zorgt dag en nacht voor zijn vrouw en de situaties zijn soms lastig. Door mijn komst heeft meneer even zijn handen vrij zodat hij bijvoorbeeld kan koken terwijl ik zijn vrouw ondersteun. Als CAREGiver vind ik het belangrijk om waar het kan een positieve twist te geven aan een situatie. Ik begrijp dat mevrouw dementie heeft en dan zijn dit soort momenten er. Dat kun je haar niet kwalijk nemen. Uiteindelijk heb ik samen met meneer besloten om de situatie even te laten voor wat het was. Natuurlijk kan dit niet altijd maar ik heb wel gemerkt dat je soms beter kan meebewegen. Vandaag lukt het misschien niet, maar morgen proberen we het gewoon opnieuw. De eerstvolgende keer dat ik bij mevrouw kwam zat ze al op me te wachten. Ze was vrolijk, maakte grapjes en zonder problemen stond ze op en liep ze naar de badkamer. Ze kon zich niets meer herinneren van het vorige bezoek. Ook dat is dementie.”

Welke toegevoegde waarde heeft het voor de klant en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op de gewenste en vaste tijden langskomen?
“Dat ze weten waar ze aan toe zijn. De gedachte dat er iemand komt. Alleen dat al geeft rust omdat ze dan een moment voor zichzelf kunnen plannen. Tegelijkertijd ben ik er als CAREGiver ook om samen te overleggen. Heeft een mantelzorger vragen of is er een probleem? Dan kunnen we dit altijd met elkaar overleggen. Ik vind het belangrijk om mee te denken. Dat overleg ik dan ook met het supportteam. Ook als het gaat om het leven thuis veiliger te maken. Zo hebben we bijvoorbeeld onlangs voorgesteld om een douchestoel te plaatsen.”

Heb je het gevoel dat je bij de senior thuis genoeg tijd hebt om oprecht aandacht te besteden aan de behoeften van de klant?
“Ja, ik heb ruim de tijd om de juiste aandacht te geven. Je leert steeds creatiever omgaan met de tijd. Aan het begin vond ik dat soms nog lastig maar inmiddels weet ik hoe ik mijn tijd zo efficiënt mogelijk kan indelen zodat ik zoveel mogelijk tijd heb voor de senior. Je leert echt door te doen merk ik hierbij.”

Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice en welke trainingen zijn het meest waardevol voor je geweest?
“Ik heb inmiddels twee verschillende trainingen gevolgd waaronder de Alzheimer CARE training. We leren hoe we om kunnen gaan met mensen met dementie in verschillende situaties. Ook weet ik nu hoe ik bijvoorbeeld het bed op een veilige manier kan verschonen wanneer de klant erop ligt. Er is hier ook ruimte om te overleggen en vragen te stellen. Onlangs was ik bij een klant die steeds de deur achter mij op slot draaide. Ik vond dat geen prettig gevoel en vroeg me ook af of dit eigenlijk wel mag? Dit soort vragen kun je ook altijd met de klantcoördinator bespreken. Zo kun je samen tot een oplossing komen waarbij we ons allemaal prettig voelen. Ik heb ook contact met collega’s. Vooral als je bij dezelfde klant komt is het handig om bepaalde situaties met elkaar te bespreken. Het is ook fijn om te horen hoe een ander omgaat met bepaalde situaties. Zo leren we ook van elkaar.”

Welke tips zou je andere CAREGivers of mantelzorgers willen geven?
“Luister goed naar de behoefte voordat je iets gaat ondernemen. Waar is er ondersteuning nodig en wat vindt de senior fijn? Iedere klant is vanzelfsprekend anders en dat maakt het werk ook juist interessant. Wanneer de match er is en het vertrouwen kun je nog heel veel bereiken.”

Hoe ervaar je dat je wordt gewaardeerd in je werk door de klanten en je werkgever?
“Ja dat is moeilijk uit te leggen. Het is een gevoel! Bij de klanten zie je het en van familie hoor ik het. ‘Wat fijn dat je er bent!’ Marianna de klantcoördinator van Home Instead Thuisservice Meerlanden Bollenstreek heeft mij ook aan het werk gezien. Regelmatig geeft ze een compliment dat ik het goed doe. Dat miste ik in mijn vorige werk en des te meer waardeer ik dat nu.”

 

Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?

“Ja absoluut! Het is zo fijn om met voldoende tijd de juiste aandacht te kunnen geven en op die manier vanuit je hart te kunnen werken.”

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.