Kracht van CAREGiver Ingrid-2

Terug naar overzicht

“Ingrid, met jou kan ik nog wel 101 worden!” Het leven thuis meer structuur geven en kleurrijker maken. Op een manier zoals ze zelf later oud zou willen worden. Dat is de drijfkracht van CAREGiver Ingrid. Inmiddels is Ingrid ruim 2 jaar CAREGiver bij Home Instead Thuisservice. “Dit is de plek waar ik mijn zorghart kan laten spreken!” Wil jij meer weten over de ervaringen van Ingrid als CAREGiver en ben je benieuwd wat de toegevoegde waarde is van de juiste ondersteuning thuis? Lees haar inspirerende verhaal en ontdek waarom Ingrid zo trots is om onderdeel te mogen zijn van Home Instead Thuisservice Noord en Midden Veluwe.

Dit is deel 2 van het verhaal van Ingrid. Wil je ook deel 1 lezen? Klik hier.

Ingrid, wat fijn dat je jouw verhaal met ons wilt delen. Wat maakt voor jou een bezoek aan de klant geslaagd?
“Als de klant en de mantelzorger tevreden zijn en we hebben bereikt wat we samen wilden bereiken. Een mevrouw die ik ondersteun heeft intensieve begeleiding nodig.

Mevrouw leidt aan dwangneurose en schuifelt voorovergebogen door het huis, waarbij het valgevaar groot is. De man van mevrouw is overbelast. 10 jaar lang droeg meneer de zorg voor zijn vrouw alleen. Toen de situatie met mevrouw verslechterde besloot meneer om toch de ondersteuning van Home Instead te omarmen. Voor mij voelt het als een eer dat ik het vertrouwen krijg van de mantelzorger. De eerste keer bleef meneer in de tuin werken, dichtbij het raam. Omdat hij het, logischerwijs, wat onwennig vond. De tweede keer besloot meneer om even de deur uit te gaan. “Ik blijf vanmiddag bij u” stelde ik mevrouw gerust. Mevrouw stond op en gaf me een dikke knuffel! “Dit was nog nooit gebeurd, zei meneer.” Met een gerust hart kon hij even iets voor zichzelf doen. Het zijn de gouden randjes van mijn werk!”

“Ik probeer altijd mee te bewegen en mee te denken. Even de koelkast nalopen en producten die over datum zijn weggooien. De was doen behoort niet altijd tot de ondersteuning. Dat verschilt per klant. Toch vind ik het een kleine moeite om even een wasje erin te gooien wanneer ik de mogelijkheid heb. Soms constateer ik dat de zorgvraag groter is. Dan moet ik ‘nee’ zeggen, terwijl ik zie dat de behoefte er wel is. Op zo’n moment kaart ik dit aan bij het Supportteam. Zij kijken mee, geven advies en organiseren meer zorg als dat mogelijk is, in overleg met de senior en de familie.”

Hoe brengt de komst van jou als CAREGiver structuur in het leven en welzijn van de senior? En waarom is dit zo belangrijk?
“Het is belangrijk voor de klant en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op vaste en gewenste tijden langskomen, omdat dit hen de mogelijkheid biedt om structuur op te bouwen. Ze weten wie er komt en wat ze kunnen verwachten, wat een gevoel van stabiliteit en betrouwbaarheid creëert.”

“Bij een mevrouw waar ik kom is voldoende drinken een grote uitdaging. Om dat te stimuleren beginnen we altijd samen met een glaasje chocomel. Vervolgens gaan we vaak muziek luisteren, zorg ik voor de boodschappen en bereiden we samen de maaltijd. Als er tijd over is gaat mevrouw graag samen handwerken. Belangrijk is om te benoemen wat we gaan doen en dat te overleggen. Dit geeft duidelijkheid. Continu probeer ik me in te blijven beelden hoe ik het zelf zou vinden als er iemand bij mij in huis is voor ondersteuning. De regie blijft altijd bij de senior. Ben ik naar iets op zoek, dan zal ik altijd vragen of ik even in een kastje mag kijken. Dat vind ik heel belangrijk. Ik ben en blijf altijd te gast.”

Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice en welke trainingen zijn het meest waardevol voor je geweest?
“Mijn moeder had zelf dementie, wat veel dingen herkenbaar voor mij maakte. Hierdoor wist ik er wel wat van, maar zeker niet alles. Inmiddels heb ik de basistraining, de training m.b.t. levensreddend handelen en de 2 Alzheimer CARE trainingen afgerond. Juist doordat je de trainingen volgt, in combinatie met het werk bij senioren thuis, zie je herkenning. De training geeft me de juiste handvatten om op persoonlijke wijze met uitdagende situaties om te gaan.”

Als CAREGiver heb je ook een adviserende en signalerende rol. Kun je hier een voorbeeld van geven?
“Jazeker, dit kan gaan om persoonlijke verzorging. Zoals het te lang dragen van dezelfde kleding of onverzorgde handen. Een mevrouw met dementie verstopt haar medicijnen. Als CAREGiver dien ik geen medicijnen toe, maar ik mag mevrouw er wel op wijzen. Alleen als mevrouw het aangeboden krijgt neemt ze het (meestal) in. Ik probeer het ook luchtig te houden “Bent u de medicijnen verloren?” vraag ik dan. Inmiddels wordt mevrouw ook gebeld om haar te herinneren aan de medicijnen en is het opgenomen in haar dossier voor andere collega’s.

 

Hoe ervaar je dat je wordt gewaardeerd in je werk door de klanten en je werkgever?
“Iedereen heeft waardering nodig. Met name de waardering van de senior zelf of de familie doet me goed. “Als jij er bent, weet ik dat het goed gebeurt.” Of laatst kreeg ik voor mijn ondersteuning een 10! Dat doet me ontzettend goed!”

Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
“Ja absoluut, het is een fijne organisatie. Na m’n dienst kan ik altijd even naar kantoor bellen. Mijn verhaal delen, advies vragen of even overleggen hoe de ander ergens over denkt.” Daarnaast kan ik me goed vinden in de visie van Home Instead. De mensgerichte aanpak. Mensen met een zorghart worden hier blij van.

We zijn er hier écht voor de senior en dat maakt mijn werk zo mooi.”

“In de toekomst wil ik me verder ontwikkelingen in palliatieve zorg. Het is fijn dat ik die kans binnen Home Instead ook krijg.”

Benieuwd wat we in jullie situatie kunnen betekenen?
Zit je als mantelzorger soms met de handen in het haar? Lukt het niet altijd om het eigen leven te combineren met het zorgen voor een dierbare? De CAREGivers van Home Instead staan graag voor je klaar. Op de momenten dat het voor jullie uitkomt en op de manier die bij jullie als familie past. Samen kijken we hoe we het leven thuis meer kleur kunnen geven. Voor jou als mantelzorger en voor u als senior. Neem hier vrijblijvend contact op met een vestiging bij jou in de buurt. Liever eerst andere ervaringen lezen? Klik hier door naar de rubriek ‘De kracht van de CAREGiver’ en ‘De mantelzorger vertelt…’

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.