CAREGiver Maarten
Maarten is één van de vaste en vertrouwde gezichten bij Home Instead Thuisservice Kennemerland. Hij werkt al jaren in deze functie en vindt vooral de persoonlijke band die hij met klanten heeft bijzonder. Als je langere tijd bij iemand over de vloer komt, bouw je een band met elkaar op. “Dat maakt het gemakkelijker om de behoeften van klanten te peilen en er ontstaat wederzijds vertrouwen.” Het werken met senioren ligt Maarten goed. Hij vertelde ons er meer over.
Kun je in het kort omschrijven hoe een bezoek als CAREGiver eruitziet? Wat is de zorgvraag van de klanten waar je komt?
“De zorgvraag is bij iedere klant anders. Op dit moment kom ik 3 keer per week bij een mevrouw met dementie. Ik kook voor haar en we eten samen. Haar kortetermijngeheugen werkt niet goed meer. Ondanks de omstandigheden is ze altijd vriendelijk en staat ze positief in het leven. Ze is altijd blij als ik er ben. Naast samen eten, kijken we graag naar de mooie natuur rondom haar huis en kletsen wat over alledaagse dingen. Een andere klant waar ik al langere tijd kom is een meneer waar ik inmiddels een goede band mee heb opgebouwd, maar die bij de start wat minder open stond voor de komst van een CAREGiver. Hoe een bezoek eruitziet, ligt helemaal aan de klant en het opgestelde plan.”
“Als je al langere tijd dit werk doet lukt het steeds beter om behoeftes te peilen. Daar stemmen we de zorg op af. Een band opbouwen vergt geduld en tijd. De ene keer gaat het bijna vanzelf, bij een andere klant moet je er meer energie in steken. Ik stem mijn manier van doen en laten grotendeels af op wat de klant wil.”
Wat maakt je werk als CAREGiver zo bijzonder?
“Vooral dat je heel duidelijk merkt dat je bezoek enorm gewenst is. Je kunt mensen echt helpen, ze hebben het nodig. Daarnaast is de band die je opbouwt met klanten bijzonder en dierbaar. Je inzet wordt door zowel de klant als de familie gewaardeerd. Het is dankbaar werk dat mij veel voldoening geeft.”
Kun je de band omschrijven die je ervaart met de klanten?
“Met alle klanten heb ik een persoonlijke band, wat het communiceren prettig maakt en mijn werk gemakkelijker. Het maakt ook dat ik goed kan inspringen op de behoeften van de senioren waar ik kom. En het werk is niet alleen maar serieus. We praten ook over luchtige dingen. Het gaat er vooral om dat klanten zich bij mij op hun gemak voelen.”
Hoe kun je als CAREGiver een stapje extra zetten? Kun je hier een voorbeeld van noemen?
“Ik zet altijd graag een stap extra en dat gaat eigenlijk vanzelf. Zo kijk ik niet strikt op de klok en heb het geduld en de tijd om te luisteren als een klant ergens meezit. Of om iets uit te leggen wat onduidelijk is. Ik zorg ervoor dat ik pas vertrek zodra ik er zeker van ben dat de klant zich goed voelt.”
Wil je een mooie herinnering delen die je koestert als CAREGiver?
“Bij één van de klanten waar ik lange tijd 3 keer per week kwam, stopte onze dienstverlening. Dat vond ik heel lastig, we hadden een sterke band met elkaar opgebouwd en hadden een goede klik. Ze was altijd enorm dankbaar met mijn komst en de ondersteuning vanuit Home Instead en wilde nog het liefst dat ik bij haar zou intrekken. Ik heb bijzonder mooie herinneringen aan mijn tijd met haar.”
Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice en zou je de organisatie aanraden als werkgever?
“Alle trainingen die ik heb gevolgd waren waardevol. Zeker de informatie die wordt gegeven over senioren met dementie, waar ik in de praktijk veel mee te maken heb. Ook de meer praktische cursussen zijn altijd prettig om bij te wonen. Ik vind Home Instead een prettige werkgever. Als medewerker kun je over alles praten en er staat altijd iemand vanuit de organisatie voor je klaar.”