Kracht van CAREGiver Luisa
Al jaren is Luisa als activiteitenbegeleider actief in Nederland. Met haar achtergrond in de zorg was Luisa al vroeg op de hoogte van het bestaan van Home Instead Thuisservice. “Ik volgde Home Instead al lange tijd vanuit de Verenigde Staten”, vertelt Luisa. “Mijn vader had Alzheimer en om die reden ging ik opzoek naar allerlei bronnen van informatie om mijn ouders te supporten. Gedurende 14 jaar heb ik veel gereisd van Nederland naar Italië om de juiste zorg te coördineren voor mijn ouders."
“Toen ik zag dat Home Instead Thuisservice naar Nederland kwam had ik direct interesse om mij bij hen in te zetten als CAREGiver. Home Instead Thuisservice had inmiddels een vestiging in mijn woonplaats Den Haag. Ik solliciteerde en in april 2017 had ik mijn eerste match met een klant!”
Hoe ziet een bezoek als CAREGiver er eigenlijk uit?
“Ieder bezoek is anders. Bij aankomst neem ik in me op hoe de klant zich voelt die dag. Het zijn vaak de eenvoudige dingen waarop je als CAREGiver kunt inhaken om contact te maken met de klant. Stel meneer of mevrouw leest de krant, dan duik ik daar meteen in om mee te praten over het nieuws wanneer dat mogelijk is. Soms neem ik een krantenknipsel mee of ik breng mijn laptop mee zodat we samen muziek op kunnen zoeken en luisteren.”
“Het allerliefst ga ik met de klant naar buiten”, vertelt Luisa stralend. Natuurlijk houd ik hierbij rekening met het weer en de gemoedstoestand van de klant. Afhankelijk van de situatie gaan we lopend of met de rolstoel. Met de huidige omstandigheden omtrent Corona is het anders maar normaal gesproken ga ik er altijd graag op uit met het openbaar vervoer. Samen met de trein en de tram naar de boulevard in Scheveningen bijvoorbeeld! Soms vragen mensen aan mij of ik dat niet ingewikkeld vind, integendeel, het leuke vind ik juist dat iedereen altijd zo behulpzaam is tijdens de reis! Eenmaal op bestemming maken we een wandeling en drinken we een kopje koffie of eten we iets. Het zijn de kleine dingen die een groot verschil kunnen maken.”
“Een andere leuke activiteit vind ik om samen naar de bioscoop te gaan! Het zijn vaak dingen die mensen jaren niet meer hebben gedaan, omdat samen dan weer mee te mogen maken is geweldig! Zelf heb ik een klein onderzoek gedaan naar welke bioscoop het beste is om naar toe te gaan met de rolstoel. Veel bioscopen hebben namelijk enkel rolstoelplaatsen op de eerste rij. Dan zie je bijna niets! Bij Filmhuis Den Haag en Pathé Spui is dat anders. Je krijgt geweldige plaatsen en zit hoog zodat je goed zicht hebt op het scherm.”
Wat maakt je werk als CAREGiver zo bijzonder?
“Ik zie en voel dat ik écht een verschil kan maken in het leven van anderen. Door met aandacht te luisteren naar de wensen en klanten te blijven aanmoedigen om nog een ‘stapje extra' te zetten. Vorige week ging ik bijvoorbeeld met een klant samen naar Wassenaar voor Halloween. Om met meneer op pad te kunnen zonder onnodige risico’s te lopen had ik een auto geleend. Eenmaal op locatie was de sfeer heel goed. Samen genoten we van een picknick op een bankje in het park. Zeker wanneer de contacten zeer beperkt zijn vind ik het een hele eer dat juist ik er toch voor meneer mag zijn. Als CAREGiver ben ik er ook voor de ondersteuning bij praktische zaken. Meneer had bijvoorbeeld een nieuwe bankpas en diende deze te activeren bij een fysieke vestiging. Onderweg zijn we daarom even gestopt bij een bank in Wassenaar zodat meneer dit op een veilige manier kon regelen.”
Hoe zou je de band omschrijven die je ervaart met de klanten?
“Stuk voor stuk heb ik een andere band met mijn klanten, iedereen is uniek. Ik doe dit werk met volle overtuiging en vanuit het hart. Ik vind het belangrijk om een bepaalde vorm van afstand te houden dat helpt je om iedere situatie in perspectief te blijven zien. Het is de kracht om de juiste match te vinden tussen klant en CAREGiver. Lonneke, klantcoördinator bij Home Instead Thuisservice Den Haag kan dat heel goed. Ze weet hoe ik ben als CAREGiver. Ik ga graag op pad, de natuur in. Lonneke doet altijd haar uiterste best om een klant aan mij te matchen die daar ook van houdt zodat we samen mooie dingen kunnen ondernemen.”
“Naast de band met de klant heb ik ook een band met de familie. Wanneer we op pad zijn houd ik de familie op de hoogte van onze belevenissen. Ik maak de foto’s op een manier dat het thuisfront vanuit het perspectief van de klant kan meekijken. Ze zien dan echt wat de klant ziet, dat vind ik zelf heel belangrijk en waardevol!”
Zou je Home Instead Thuisservice Den Haag aanraden als werkgever?
Jazeker! Bij de mensen waarvan ik weet dat ze ‘de CAREGiver’ in zich hebben raad ik het altijd aan. Het is heel mooi werk en het geeft enorm veel voldoening!
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.