Kracht van de CAREGiver Denise
‘Nee, u bent niet debiel. U heeft dementie en gelukkig is er nog veel wat u wel zelf kunt.’ Zo weet Denise mevrouw gerust te stellen. ‘Samen kijken we, op een positieve manier, naar mat de senior nog wel kan.’ Na het verliezen van haar baan, vanwege een reorganisatie, besloot Denise om een baan te zoeken die écht bij haar past. Ze ging haar passie achterna en startte in de zorg. “Van dichtbij zag ik dat de behoefte veel groter was dan de ondersteuning alleen. Een luisterend oor, met oprechte aandacht, van een vast gezicht. Juist van dat stukje persoonlijke aandacht kreeg ik ontzettend veel energie. Precies om die reden besloot ik om te solliciteren bij Home Instead.” Inmiddels is Denise ruim een jaar actief als CAREGiver. Vanuit het hart weet zij met vertrouwen het verschil te maken bij senioren thuis. Benieuwd hoe zij dit doet? Denise vertelt het graag!
Denise wat leuk dat je jouw verhaal met ons wilt delen! Je bent CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, hoe en wanneer ben je hier terechtgekomen?
“Sinds januari 2022 ben ik CAREGiver bij Home Instead Thuisservice Meierij Den Bosch. Vanwege een reorganisatieverloor ik mijn baan op kantoor als Office Manager. Na verschillende carrière-testen gedaan te hebben via een outplacement traject kwam ik erachter wat echt bij mij past; een baan in de zorg! Al snel ging ik aan de slag bij een andere thuiszorgorganisatie in Den Bosch als huishoudelijke hulp bij senioren thuis. Vanwege Corona kon er destijds nog heel weinig. Senioren zagen nauwelijks iemand. Wanneer ik bij de senior kwam voor de huishoudelijke hulp merkte ik dat de behoeften vaak ergens anders lag. “Wat fijn dat je er bent! Ga eerst even zitten, wil je wat drinken?” Van dichtbij zag ik dat er ontzettend veel behoefte was aan een luisterend oor, liefde en aandacht. Juist van dat stukje persoonlijke aandacht kreeg ik ontzettend veel energie. Precies om die reden besloot ik om te solliciteren bij Home Instead. Vanuit het hart, met vertrouwen het verschil maken bij senioren thuis, dat wilde ik heel graag! Als CAREGiver heb je geen opleiding nodig. De trainingen vinden bij Home Instead plaats. Wat maakt dat je relatief snel kunt starten na de selectieprocedure.”
“Even was het spanend of het ging lukken. Ik heb namelijk geen rijbewijs en dit is als CAREGiver wel een pré. Eenmaal in gesprek met het Supportteam bleek dit geen probleem te zijn. Ze wilden graag een uitzondering maken. In het centrum is alles goed aan te fietsen en mocht ik een stukje verder moeten fietsen dan draai ik mijn hand daar niet voor om.”
Wat maakt het werk als CAREGiver voor jou leuk en uitdagend?
“Geen dag en geen mens is hetzelfde. Ik krijg ontzettend veel energie van zorgen voor en ontzorgen van mensen. Zowel voor de klant als zijn of haar partner, dochter of zoon. Door mijn komst ondersteun ik niet alleen de senior. Ook de mantelzorger kan met een gerust hart even iets voor zichzelf doen. De uitdaging voor mij is ook om juist niet te veel uit handen te nemen van de senior. De senior behoudt de regie.
“U bent niet debiel. U heeft dementie en gelukkig is er nog veel wat u wel zelf kunt.”
Ik ben er voor de juiste ondersteuning maar bekijk ook wat de senior nog wel zelf kan en wil doen. Zo komt ik bij een mevrouw thuis. Mevrouw is 94 jaar en zit in een beginnend stadium van dementie. “Ik word debiel” zegt ze wel eens. Als CAREGiver vind ik het belangrijk om hier met kennis en kunde mee om te gaan. “U bent niet debiel. U heeft dementie en gelukkig is er nog veel wat u wel zelf kunt.” Zo laat ik mevrouw bewust zelf koffiezetten (soms met een paar kleine aanwijzingen). Wanneer ik dit zou overnemen is de kans groter dat ze dit sneller niet meer zelfstandig kan.”
Op welke manier bouw je een band op met de senior?
“De band opbouwen gaat eigenlijk als vanzelf. We vinden altijd een gemene deler door met elkaar in gesprek te gaan. Sommige senioren hebben veel foto’s in huis staan.Dit zijn voor mij als CAREGiver kansen om op in te haken. Zo kwam ik onlangs bij een klant, mevrouw had een mooie foto’s van haar ouders in de kamer hangen. Samen gingen we in gesprek en wat bleek; haar ouders kwamen uit Noord-Holland en daar kom ik oorspronkelijk ook vandaan! Dit geeft mooie gespreksstof, samen gaan we terug in de tijd en dan blijkt dat we vroeger ook naar dezelfde plaatsen op vakantie gingen. Het bespreken van overeenkomsten zorgt voor een klik. Vaak ga ik met de senior ook even naar buiten. Samen wandelen we en genieten we van de kleine dingen. ‘Mooie kleuren hebben de blaadjes aan de bomen hè? Dat hadden wij vroeger ook in de tuin’. Met geduld en aandacht zie je de senior opbloeien.”
“Als CAREGiver kom ik voor verschillende vormen van ondersteuning. Bij de ene klant kom ik voor metgezelschap en bij de ander kom ik voor de lunch of persoonlijke verzorging. Het creëren van warmte en gezelligheid is belangrijk, omdat het een veel groter doel dekt. Het zorgt ervoor dat de senior zich veilig voelt. Op een mooie manier wordt er structuur geboden door een vast gezicht. Zien eten, doet eten. Als CAREGiver heb ik de ruimte om even aan tafel samen te eten.Ik lunch bijvoorbeeld met een senior samen, omdat zij anders niet eet. De hongerprikkel is weg. ‘Ik zou wel een boterham lusten,’ zeg ik dan. ‘Oke! Dan wil ik er ook wel één!’ Is het antwoord dan vaak. Eerder kwam ik bij mevrouw in de ochtend. De zorgvraag verschuift regelmatig. Op verzoek van de kinderen hebben we dit moment verschoven naar de middag. Voor de kinderen is het prettig wanneer zij weten dat ik er ben om met hun moeder een boterham te eten. Als CAREGiver heb ik ook een signalerende functie. Bij één mevrouw help ik bijvoorbeeld met de taken in en om het huis zoals het doen van de was. Als de wasmand dan leeg blijft dan kaart ik dit aan bij het Supportteam. Voor het Supportteam is dit een signaal om bijvoorbeeld contact op te nemen met de reguliere thuiszorg in de ochtend om te informeren of mevrouw nog wel onder de douche gaat. Dit soort situaties worden ook besproken met de senior zelf en met de familie.”
Vanuit het hart, met vertrouwen het verschil maken bij senioren thuis. Dat is zo waardevol. Denise vertelt in deel 2 van het interview in februari graag meer over wat voor haar een bezoek aan de senior geslaagd maakt. Ze vertelt hoe carnaval een gouden randje kreeg toen zij samen met een senior naar de stad ging en ze deelt nog enkele tips voor mantelzorgers en CAREGivers!
Gerelateerde berichten
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.