Goed werkgeverschap Brabant
De belangrijkste schakel binnen onze organisatie. Dat zijn de medewerkers! Verspreid over het hele land zetten ruim 3.000 medewerkers zich in om het leven van senioren thuis veiliger en comfortabeler te maken. Wij geloven dat succes begint bij goed werkgeverschap en werkplezier. Deze maand vertellen franchiseondernemers Stephan en Anne Marie van Bussel van Home Instead Thuisservice Brabant Zuid-Oost over de kracht van werkplezier, het belang voor de juiste verbinding tussen Supportteam en CAREGiver én vertellen zij over de sfeer op kantoor waarbij de Brabantse gezelligheid niet mag ontbreken. Benieuwd naar hun volledige verhaal? Ze vertellen het graag!
Werkomgeving
Hoe zou je jullie team van CAREGivers en Supportteammedewerkers in Brabant Zuid Oost omschrijven?
“Het team van CAREGivers en Supportteammedewerkers van onze vestiging in Brabant Zuid-Oost zijn ware toppers. Onze medewerkers werken nauw samen, zijn betrokken en bevlogen in het bieden van de beste hulp en ondersteuning aan onze klanten. We streven ernaar om de zorg thuis persoonlijk en dichtbij te maken, zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers. Daarom hebben we ons kantoor bewust centraal gelegen en goed bereikbaar gemaakt, zodat iedereen altijd welkom is om langs te komen voor een kopje koffie en een praatje. Ons Supportteam staat 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar om een luisterend oor te bieden aan onze medewerkers en klanten.”
Hoe zou je de sfeer omschrijven bij jullie vestiging?
“Op kantoor is het vaak een gezellige boel, Brabantse gezelligheid!
Ons kantoor is gevestigd in de winkelstraat, dus het gebeurt regelmatig dat CAREGivers samen met klanten even binnenwandelen. In de zomer staat de deur zelfs letterlijk open. Soms komen zelfs voorbijgangers spontaan binnen om te vragen wie we zijn en of we ook kunnen ondersteunen bij een familielid. Het kantoor is verdeeld in een grote kantoortuin en een aparte ruimte voor opleidingen en vergaderingen. Als er veel collega's aanwezig zijn of er is een training, vergadering of overleg aan de gang, kan het dus behoorlijk druk en gezellig zijn.”
Werkplezier
Wat is werkplezier voor jullie?
“Werkplezier is de voldoening die je ervaart als je je werk doet met passie en toewijding. Het ontstaat wanneer je werk niet als werk voelt, maar eerder als een roeping waarbij je echt iets bijdraagt aan het leven van anderen. Bij onze organisatie voeren onze collega's hun werk uit met een diep gevoel van betrokkenheid en passie.”
“Bij onze vestiging Brabant Zuid-Oost staat persoonlijke aandacht voor elke medewerker centraal. Samen lachen en soms huilen, we zijn er voor elkaar. We zetten een stap extra voor onze klanten én medewerkers, bijvoorbeeld door te kijken naar de werk-privé balans en persoonlijke coaching waar nodig. Ook organiseren we activiteiten zoals het CAREGiver Café en waarderen we onze medewerkers met aardigheidjes en bedankbriefjes. We zijn trots dat onze klanten ons gemiddeld een 9,2 gaven bij het laatste klanttevredenheidsonderzoek, waarbij de CAREGivers en het Supportteam beiden een 9,3 kregen. Dat bevestigt dat onze medewerkers echte toppers zijn!”
Verbinding
Wat is volgens jullie de kracht van verbinding.
“We hechten veel waarde aan de verbinding tussen CAREGivers en Supportteammedewerkers. Samen zetten we ons in voor de best mogelijke zorg voor onze klanten en vormen we één team. Persoonlijk contact, nabijheid en aandacht zijn daarbij essentieel en gelden niet alleen voor onze klanten, maar ook voor onze medewerkers.”
“Het Supportteam speelt hierbij een belangrijke verbindende rol voor de CAREGivers. Zij weten dat ze altijd bij hun collega's terecht kunnen voor advies, overleg of een luisterend oor. Ondanks dat CAREGivers vaak alleen bij de klant zijn, staan ze er nooit helemaal alleen voor. We vinden het heel belangrijk dat iedereen zich gesteund en betrokken voelt bij het team. Dit draagt bij aan het realiseren van onze gezamenlijke doelen en het leveren van de best mogelijke zorg voor onze klanten.”
Feedback
Hoe zorgen jullie ervoor dat de CAREGivers en Supportteammedewerkers medewerker zich gehoord voelen?
“We creëren een veilige omgeving waarin CAREGivers en Supportteammedewerkers zich gehoord voelen. We vragen proactief om feedback en bespreken ideeën en opmerkingen. We luisteren en reageren op emoties voordat we gezamenlijk vervolgacties ondernemen. Binnen het Supportteam zijn we gelijkwaardig en beslissen we gezamenlijk.”
Waardering
“We denken vaak dat we onze collega's altijd laten weten dat we ze waarderen, maar we weten ook dat het belangrijk is om dat af en toe ook daadwerkelijk te laten zien. Zo hebben we bijvoorbeeld een keer alle collega's op Valentijnsdag verrast met een roos en een Home Instead Tony's Chocolonely. Het jaar daarop wilden we niet voorspelbaar zijn en hebben we in plaats daarvan chocolade duimpjes en bedankbrieven bezorgd op Complimentendag. We vinden het belangrijk om op een originele manier onze dankbaarheid en waardering te tonen.”
Opleiding
“Onze CAREGivers zijn van onschatbare waarde voor senioren en hun mantelzorgers. De opleiding die we bieden, geeft hen het vertrouwen om zelfverzekerd aan de slag te kunnen. De trainingen richten zich op welzijn, leefplezier, persoonlijke verzorging, levensreddende eerste hulp, Alzheimer CARE / Dementiezorg en eventueel Palliatieve zorg. Ervaringsgericht leren staat centraal en de basis van de trainingen richt zich op het beter leren kennen van jezelf.”
“Als organisatie zijn we specialist op het gebied van dementie en de Alzheimer CARE Trainingen bieden onze CAREGivers de juiste handvatten om met vertrouwen aan de slag te gaan bij senioren met dementie thuis. Deze trainingen leren onze CAREGivers hoe ze kunnen omgaan met verrassende situaties en opmerkingen van mensen met dementie, die vaak anders zijn dan de 'echte' realiteit. We richten ons vooral op wat mensen met dementie nog wel kunnen, met ondersteuning en begeleiding van onze CAREGivers. Hierdoor telt de medemens met dementie weer mee!”
Toekomst
“Onze ambitie is om zoveel mogelijk senioren binnen ons verzorgingsgebied de zorg te kunnen bieden op de bijzondere Home Instead manier.
De groei van de organisatie lijkt soms haaks te staan op de persoonlijke aandacht, nabijheid en tijd die we de collega’s willen laten ervaren. Onze droom/wens is dat het ons lukt om toch beiden te blijven realiseren.”
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.