Kracht van CAREGiver Igor
Ontmoet Igor (55): van journalist naar CAREGiver bij Home Instead! Na jarenlang als journalist te hebben gewerkt, veranderde Igor zijn carrière pad op zoek naar een nieuwe uitdaging. Zijn passie voor de zorg en de mogelijkheid om trainingen intern te volgen, maakten Home Instead Thuisservice de perfecte keuze. Nu haalt Igor enorm veel voldoening uit het begeleiden van senioren. Benieuwd naar zijn inspirerende verhaal? Lees hier verder!
Igor, welkom! Je bent CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, hoe en wanneer ben je hier terechtgekomen?
“Ik ben van oorsprong journalist. Toen het blad waar ik voor schreef ophield te bestaan, moest ik op zoek naar ander werk. Een nieuwe uitdaging daar was ik naar op zoek. Eigenlijk wist ik wel dat de zorg mijn roeping was, maar dat vond ik als twintigjarige niet zo ‘sexy’. Iemand wees mij toen op Home Instead. In mijn familie had ik al ervaring opgedaan met de ziekte van Alzheimer, dus wist ik al een beetje wat ik kon verwachten. Home Instead sprak me aan omdat ik alle trainingen intern kon volgen. Zo kon ik, getraind na de selectieprocedure, vrij snel starten. Inmiddels werk ik ruim 8 jaar als CAREGiver en heb ik een contract van 28 uur.”
Op welke manier haal jij voldoening uit je werk?
“Als ik echt van toegevoegde waarde kan zijn voor zowel senior als mantelzorger. Bij geen van de senioren waar ik kom, kom ik enkel voor begeleiding. Persoonlijk haal ik mijn voldoening juist uit de complexere zorgsituaties. Zoals senioren die een vorm van dementie hebben en zorgmijdend zijn. Wanneer de senior een muur heeft opgetrokken en niemand wil toelaten en het me dan toch lukt om letterlijk en figuurlijk binnen te komen, dat geeft me zoveel voldoening.”
Hoe maak je contact met senioren die zorgmijdend zijn?
“Dat is per senior en situatie altijd weer anders. Het is een kwestie van aanvoelen in combinatie met tijd en aandacht. Realiseer je ook dat iemand niet voor niets weerstand heeft. Daar schuilt vaak van alles achter. Het is aan mij om daar stukje bij beetje achter te komen en een wederzijdse vertrouwensband op te bouwen. “Ik hoor vaak dat ik een charmeur ben”, lacht Igor. “En heel eerlijk; een beetje luchtigheid en humor kan in zo’n situatie ook zeker meewerken.”
Op welke manier bouw je een band op met de klanten? En waarom is dit volgens jou zo belangrijk?
"Een vertrouwensband is nodig om de zorgvraag te kunnen beantwoorden op een fijne manier. Hoe ik dat doe? Ik ben gewoon mezelf. Ik sta open voor de verhalen, twijfels en ervaringen. Begrip tonen is belangrijk. Ik oordeel niet, waardoor mensen zich veilig voelen om te delen. Omdat ik geen belang heb buiten mijn werk, kunnen klanten hun hart luchten zonder zorgen.”
“Een kopje koffie met een stukje gebak kan al een glimlach op hun gezicht toveren. Natuurlijk gaat het niet zozeer om de koffie of de taart. Het gaat om een oprecht moment van aandacht. Veel van mijn klanten komen weinig tot niet buiten. Als je veel alleen bent, betekent een klein moment van gezelschap enorm veel. Samen zijn, een ritje maken in de auto als dat mogelijk is, het zijn de kleine dingen die een groot verschil maken.”
“Sommige klanten hebben moeite met eten. Ik eet mee om hen aan te moedigen. 'Zien eten, doet eten', zoals ze zeggen. “Regelmatig eet ik appeltaart als ontbijt om voor mezelf de balans te houden," lacht Igor.
Wat maakt voor jou een bezoek aan de klant geslaagd? Voor jou en voor de klant/mantelzorger
"Een bezoek is voor mij geslaagd als ik op een persoonlijke manier heb bereikt wat er in het zorgplan staat. Als dat dan op een prettige manier kan, zoals de senior dat graag ziet, maakt dat het compleet. De eerste klant die me niet uitzwaait, moet ik nog tegenkomen. Die momenten geven me echt energie. Als je iets kunt doen waar iemand anders blij van wordt, is dat goud waard.”
“Voor mantelzorgers betekent mijn bezoek ontzorgen. Even de tijd hebben om met bijvoorbeeld hun ouder naar het ziekenhuis te gaan, is heel praktisch. Het idee dat er iemand bij hun dierbare is, geeft ook mentaal rust. Ze weten: Igor is er. Ik zorg ervoor dat het eten geregeld is en dat de situatie thuis veilig en comfortabel is. Onlangs heb ik de training ‘Medicatie toereiken’ afgerond. Nu ik bekwaam ben, mag ik meer doen. Ik kan senioren helpen met het toereiken van medicatie of hen begeleiden bij het innemen. De regie blijft bij de senior; zij nemen de medicatie zelf in. Het is geweldig dat ik hierbij nu kan ondersteunen."
Welke gebeurtenis in je werk als CAREGiver is jou het meest bijgebleven?
"Een van de meest memorabele ervaringen was de zorg voor een vrouw van in de 90. Ze had Alzheimer en een andere psychische aandoening. Samen met mijn collega's heb ik haar jarenlang mogen begeleiden tot aan haar overlijden, thuis. Mevrouw had geen familie en was vrijwel altijd opgesloten in haar huis. Iedereen, inclusief de Klantcoördinator, was het erover eens dat een verzorgingshuis niet geschikt was voor haar. Dit kwam deels door haar psychische aandoening, maar ook door haar eigen wens om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. We hebben de zorg thuis zo kunnen organiseren dat er twee keer per dag, zeven dagen per week, een CAREGiver bij haar kwam. De zorg was intensief, maar het was fijn dat mijn collega’s en ik altijd de ondersteuning van de Klantcoördinator konden inschakelen, vooral bij medische aspecten. De klantcoördinator is HBO-verpleegkundige, wat in dit soort situaties echt cruciaal is. Met elkaar hebben we mevrouw tot aan haar overlijden kunnen begeleiden. Het was ontzettend bijzonder om zo'n betekenisvolle rol in haar leven te mogen spelen."
Welke toegevoegde waarde heeft het voor de klant en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op vaste tijden langskomen?
"Vaste tijden zijn voor veel klanten erg belangrijk omdat de behoefte aan structuur groot is. Dit is vooral waardevol voor mensen met dementie, die meer houvast nodig hebben. Klanten zien bijvoorbeeld in hun agenda: 'O ja, dinsdag van 10 tot 12 komt Igor.' Voor mij is het ook fijn om met minimaal 28 uur per week een vaste structuur te hebben. Het maakt mijn werk efficiënt, omdat ik van klant naar klant ga zonder dat daar loze tijd tussen zit. Andere CAREGivers hebben soms ook flexibele uren, maar ik heb mijn vaste uren.”
“Voor mantelzorgers geeft het veel rust te weten dat de CAREGiver op vaste tijden langskomt. Ze kunnen erop vertrouwen dat de zorg thuis goed geregeld is. Mantelzorgers staan onder druk, wat spanningen oplevert. Door mijn komst, op een vast moment, kan er iets van die druk af. Het kan ook praktisch zijn bij bijvoorbeeld het inplannen van een doktersbezoek. Zo kan ik als CAREGiver mee en ontzorgt dit de mantelzorger."
Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice en welke trainingen zijn het meest waardevol voor je geweest? En waarom juist die trainingen?
“Ik heb alle beschikbare trainingen gevolgd, maar de training persoonlijke verzorging steekt er voor mij echt bovenuit. Toen ik daaraan begon, was alles voor mij compleet nieuw. Tijdens die training kreeg ik niet alleen handige tips, maar leerde ik ook waar bepaald gedrag vandaan komt. Dat heeft mijn begrip voor de senior nog groter gemaakt. Wat ik ook erg waardeer is dat je als CAREGiver leert om de regie zoveel mogelijk bij de senior zelf te laten. Het is verleidelijk om te zeggen: "Laat mij het even doen." Maar door de senior zelf dingen te laten doen, vergroten we juist de zelfredzaamheid. Het is echt interessant hoeveel je, ook onbewust, oppikt tijdens zo'n training. De trainingen blijf ik regelmatig herhalen. Niet alleen omdat ze steeds beter worden, maar ook omdat ik merk dat ik er steeds weer iets nieuws uithaal.”
Als CAREGiver heb je ook een adviserende en signalerende rol. Kun je hier een voorbeeld van geven?
“Dat klopt. Onlangs signaleerde ik bijvoorbeeld dat de band tussen een klant en haar zoon erg onder druk stond. Hierover neem ik contact op met de Klantcoördinator. Het Supportteam staat 24/7 voor ons klaar. De Klantcoördinator gaat meteen aan de slag om de nodige vervolgstappen te zetten. Als CAREGiver kan ik bijvoorbeeld ook signaleren dat medicatie niet wordt ingenomen. Dit bespreek ik dan met de senior en ik leg hem of haar uit waarom het belangrijk is. Ook hier maak ik dan melding van bij de Klantcoördinator zodat andere zorgprofessionals op de hoogte zijn van de situatie. Ik adviseer ook wel eens om in huis kleine aanpassingen te doen om het leven thuis veiliger te maken. Zoals het aanbrengen van een handvat in de badkamer of het neerzetten van een douchekruk."
Hoe ervaar je dat je wordt gewaardeerd in je werk door de klanten en je werkgever?
“Heel goed! Dit merk ik doordat de klant bijvoorbeeld laat weten dat het zo fijn is dat ik er ben. ‘Door jou kom ik toch nog de deur uit!’. Via de Klantcoördinator krijg ik de terugkoppeling vanuit de mantelzorger, wat ook heel prettig is.
Soms komt de waardering ook tot uiting op een plek als een uitvaart. Dan besef ik de impact die we hebben. Dan heeft iemand ruim 90 jaar geleefd en dat korte stukje dat wij er waren wordt benoemd. Relatief zo kort maar de impact zo groot.
Je gaat meteen de diepte in op het moment dat er ondersteuning nodig is. Je bouwt een bijzondere band op met zowel senior als mantelzorger, in vaak kwetsbare tijden. Soms voelt het alsof ik even opgenomen word in de familie. Tegelijkertijd probeer ik voor mezelf altijd een grens te bewaken als professional.
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
“Jazeker! Met veel plezier werk ik voor Home Instead. Ik weet waar ik aan toe ben en heb regelmatig een evaluatiegesprek. De lijnen zijn kort en persoonlijk en er is voldoende ruimte voor het geven van feedback. Ik zit zelf ook in de ondernemingsraad hier in Nijmegen. Sinds 7 jaar ben ik duovoorzitter. Als ondernemingsraad zetten we ons vanuit de belangen van de medewerkers in voor de organisatie. Op deze manier ben ik ook vanuit een ander perspectief betrokken bij Home Instead."
Wil jij net als CAREGiver Igor ook hét verschil maken bij senioren bij jou in de buurt? Twijfel niet om vrijblijvend het gesprek aan te gaan.
Klik hier voor vacatures.