Onze visie op goed werkgeverschap

Terug naar overzicht

 

De belangrijkste schakel binnen onze organisatie. Dat zijn de medewerkers! Verspreid over het hele land zetten 3.000 medewerkers zich in om het leven van senioren thuis veiliger en comfortabeler te maken. Wij geloven dat succes begint bij goed werkgeverschap en werkplezier. Dat je kunt werken in een fijne omgeving waar in je je gewaardeerd en ondersteund voelt. Maar wat maakt een omgeving prettig? En wat is er nodig om als medewerker de juiste waardering en ondersteuning te ontvangen? In onze rubriek ‘Onze visie op goed werkgeverschap’ vertellen Franchiseondernemers over hoe zij de verbinding maken en houden met de medewerkers. Geven zij hun kijk op goed werkgeverschap en lichten ze uit wat de kracht is van persoonlijke en professionele ontwikkeling.


Werkomgeving

Hoe omschrijven jullie het team van CAREGivers en Supportteammedewerkers in Liemers en omgeving?

‘Wi-j doet ’t samen’ is de titel van een nummer gespeeld door ‘Normaal’. Passende titel voor hoe we bij Home Instead Thuisservice Liemers met elkaar willen werken.

Binnen Home Instead hebben we een aantal klantbeloften. Eén daarvan is ‘een stap extra zetten’. Dit geldt zowel voor de klanten als de medewerkers. Wanneer een collega geen auto ter beschikking heeft vanwege panne dan zorgen wij voor een alternatief. Met elkaar en voor elkaar.

Werkplezier

Wat is de definitie van werkplezier volgens jullie?
Willen werken in plaats van het moeten. Daarin is de medewerkerstevredenheid een belangrijke graadmeter. Daar scoren we bovengemiddeld hoog in elk jaar. En als een CAREGiver dan op haar verjaardag onthaald wordt met een ‘lang-zal-ze-leven’ gespeeld door een klant op het keyboard. Dat zijn de momenten waarop we beseffen waarom we het doen. Geluksmomentjes!

Wat maakt jullie vestiging zo leuk om voor te werken?
Er is aandacht voor de mens. We kijken naar de talenten en willen de medewerker ook de ruimte geven om deze verder te ontwikkelen. Op basis van de interesses van de CAREGiver en het levensverhaal van de senior zoekt het Supportteam naar de juiste match. De match die zo belangrijk is omdat het de basis is van de vertrouwensband tussen de senior en de CAREGiver. Wanneer de senior zich gerespecteerd, gewaardeerd en veilig voelt is er vaak zoveel meer mogelijk.

Ben je jarig? Dan nodigen we je uit op de verjaardagslunch om met de andere jarige collega’s van de maand een broodje te eten en elkaar te ontmoeten. Zo maken we graag tijd voor elkaar.

Waarom is het zo belangrijk om de focus niet alleen op de klant maar ook op de medewerker te leggen?
We ondersteunen de klanten graag op de allerbeste manier. Dat begint bij de medewerker.

Als je verwacht dat de klanten optimaal ondersteund worden dan geven we als werkgever hierin graag het goede voorbeeld. Als organisatie vinden we het belangrijk dat de medewerker zich gezien en gewaardeerd wordt. Alleen tevreden medewerkers kunnen met vertrouwen het verschil maken bij senioren thuis.

Verbinding

De kracht van verbinding. Waarom is het zo belangrijk om deze met de CAREGivers en Supportteammedewerkers te maken en te behouden? En hoe doen jullie dat?

Het Supportteam ondersteunt de CAREGiver in het hele traject. Van de eerste kennismaking tot de dagelijkse uitdagingen. Wanneer we elkaar ontmoeten hebben we echt tijd en aandacht voor elkaar. Er is altijd ruimte voor een bak koffie op kantoor of een goed gesprek met een collega. De verbinding is onmisbaar in de samenwerking met elkaar. Ook op bijzondere dagen hebben we vaak even contact met elkaar. Wanneer je wat te vieren hebt of juist een luisterend oor nodig hebt.

Feedback

Hoe zorgen jullie ervoor dat de CAREGivers en Supportteammedewerkers medewerker zich gehoord voelen? 

Het Supportteam staat in nauw contact met de CAREGivers. De CAREGivers kunnen 24/7 bij een Supportteammedewerker terecht wanneer zij een vraag hebben of advies nodig hebben. Viermaal per jaar organiseren we een bijeenkomst waarin we verschillende situaties bespreken en ervaringen uitwisselen. Daarnaast zijn er ook andere activiteiten die we met elkaar organiseren. Zoals een wandeling, een borrel of zoals onlangs een barbecue.

Op welke manier creëren jullie een veilige omgeving om feedback te geven?
We zijn nu 2,5 jaar onderweg in Liemers en zijn nog lang niet volwassen. Er is dus volop ruimte om te ontwikkelen met elkaar en daarin is ieders stem bruikbaar. Deze ideeën bespreken we vaak tijdens de bijeenkomsten. Wil de CAREGiver even persoonlijk of digitaal contact dan staan we uiteraard ook graag klaar.

Waardering

Hoe laten jullie zien dat de CAREGivers en het Supportteam gewaardeerd worden?
Vanuit Home Instead ligt de focus op mensgericht in plaats van taakgericht.

Wij geloven dat juist de kleine dingen het leven kleurrijk maken. Kleine geluksmomentjes waarmee we de medewerker in het zonnetje willen zetten.
Een cadeautje met Sinterklaas, de verjaardagslunch, een kerstborrel, een gezellige wandeling. Niet alleen uitspreken wat nog beter kan maar ook complimenten geven over wat er goed gaat. De waardering komt ook vaak vanuit de klant. Door deze met elkaar te delen geeft dat verbintenis. Samen streven we ernaar om zoveel mogelijk senioren in Liemers e.o. zo lang mogelijk thuis te kunnen laten wonen. Op een manier zoals de senior dat graag ziet. Wanneer dit dan lukt geeft ons dat als team energie.

Waarderen jullie de medewerker met specifieke secundaire arbeidsvoorwaarden?
Naast de toepassing van de CAO VVT krijgen alle medewerkers een onkostenvergoeding per maand. Dit is voor het gebruik van de telefoon en de tijd die je soms nodig hebt om de informatie rondom een nieuwe klant tot je te nemen.

 

Opleiding

De trainingen geven het vertrouwen om vanaf de start zelfverzekerd aan de slag te gaan. Waarom is dit zo belangrijk?

Als organisatie zijn we specialist op het gebied van dementie. Zo bieden we de Alzheimer CARE Trainingen aan. Theorie die ervoor zorgt dat de CAREGiver niet alleen weet wat hij of zij kan doen in bepaalde situaties. De CAREGiver leert ook de gedachten erachter te begrijpen.

Kunnen jullie uitleggen waarom deze training de juiste handvatten biedt aan de CAREGiver om met vertrouwen aan de slag te gaan bij senioren thuis?

In deze trainingen bieden we je een inkijkje in de wereld van mensen met dementie. Daarin worden voorbeelden uit het werkveld naar voren gehaald en met elkaar besproken. Zo leren we echt van elkaar. En omdat we viermaal per jaar casuïstiek bespreken zien we de medewerkers groeien. We merken dat dit enorm gewaardeerd wordt door onze klant en de verwijzers. Doordat we uitgerust zijn met waardevolle kennis (en een Supportteam dat altijd beschikbaar is) kunnen we het verschil maken bij senioren thuis.

Toekomst

Zijn er nog bepaalde toekomstdromen als het gaat om het vergroten van werkplezier voor de medewerker?

Dat we op een of andere manier de complimenten en het plezier van het werk vereeuwigen, zodat we daarnaar kunnen kijken en beseffen waar we het allemaal voor doen!

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.