Mantelzorger Peter Wezenbeek vertelt…

Terug naar overzicht

Bij ons gaat het om u. Als senior maar zeker ook als mantelzorger. Maar wat betekent onze ondersteuning eigenlijk voor de mantelzorger? Hoe ervaren zij onze dienstverlening en hoe voelt het om in de dagelijkse praktijk ondersteund te worden door de CAREGivers? In onze nieuwe rubriek ‘De mantelzorger vertelt’ lichten we dit graag uit. Vandaag vertelt mantelzorger Peter hoe de dienstverlening van Home Instead Thuisservice hem helpt bij de ondersteuning voor zijn vader.

Het was de assistent van de huisarts die zei: ‘bel eens naar Home Instead Thuisservice’,” vertelt Peter. Zo gezegd, zo gedaan. Ik legde het eerste contact en al snel kwam klantcoördinator Sandy bij mij op kantoor. Sandy nam de tijd.

We bespraken de situatie zoals deze nu is. Mijn vader heeft dementie en wil graag zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Als zoon en mantelzorger vind ik het belangrijk dat hij daarbij de juiste ondersteuning krijgt. Geen grote ploeg mensen, geen sleutelkastje. Het gesprek met Sandy gaf direct een goed gevoel.” 

Vaste gezichten op een vast tijdstip
“Vanuit Home Instead wordt er echt gekeken naar de senior. Naar het karakter en het levensverhaal. Aan de hand daarvan zoekt de klantcoördinator naar de juiste match tussen klant en CAREGiver. Vaste gezichten op een vast tijdstip, dat sprak me aan. Mijn vader is een echte grappenmaker maar hij doet wel waar hij zelf zin in heeft. Ik vind het belangrijk dat een CAREGiver daar goed mee om kan gaan. Inmiddels weet ik dat de CAREGivers dit kunnen!” 

Ondersteuning op een liefdevolle manier
“7 dagen per week, 3 keer per dag krijgt mijn vader ondersteuning van één van de vier vaste CAREGivers van Home Instead. Het mooie vind ik dat elke CAREGiver een eigen aanpak heeft. Inmiddels is het dagritme van mijn vader weer terug maar je ziet dat de inhoudelijke activiteiten per CAREGiver net even anders zijn. Zo speelt hij met de één graag een spel en praat hij met een ander over vroeger. Elke CAREGiver doet het op haar eigen manier maar allemaal vanuit hetzelfde uitgangspunt. Ze bieden ondersteuning op een liefdevolle manier. Vroeger had mijn vader gezegd ‘laat mij maar alleen’ maar inmiddels is dat anders hij kijkt echt uit naar ‘de meiden’. Elke CAREGiver heeft een sleutel zodat mijn vader niet zelf de deur open hoeft te doen.”

“Als zoon en mantelzorger zie ik dat het mijn vader goed doet. Ondanks dat hij de namen van de CAREGivers niet kan herinneren geniet hij enorm van een potje Rummikub of van een ander bordspel. Dat kan hij zich ook altijd nog herinneren. Samen hebben ze de grootste lol! De CAREGivers brengen gezelschap mee maar prikkelen ook de geest. Drie keer per dag is hij er even uit, zo zie ik het.” 

Een andere kijk op de situatie
“Inmiddels kijk ik nu zelf ook anders tegen de situatie aan. Eerder vond ik het bijvoorbeeld irritant dat mijn vader steeds dingen vergat. Als mantelzorger is het lastig om verwardheid en dementie direct te begrijpen. Nu weet ik dat hij er niks aan kan doen. Laatst vroeg ik nog aan mijn vader: ‘Merk je dat je steeds minder onthoudt?’ Hij gaat daar met humor mee om en zegt dan: ‘Nee hoor, ik weet toch niet meer wat ik vergeten ben!’. Daar lachen we samen om. Ik waardeer nu veel meer de gezondheid en kijk ook meer naar de dingen die er nog wel zijn. Mijn vader gaat wel achteruit maar ik heb wel het idee dat het proces wordt vertraagd nu hij de juiste ondersteuning en begeleiding krijgt.” 

‘Ik wil niet zijn verpleger zijn wanneer dit niet nodig is.’
“Als zoon en mantelzorger wil ik toezicht hebben maar ik ben niet zijn verpleger. Dankzij de komst van de CAREGivers is dit nu mogelijk. Zelf breng ik hem boodschappen zo’n 4 a 5 keer per week zodat hij altijd de juiste dingen vers in huis heeft. De CAREGivers denken ook op dit vlak met me mee. Zo tipte CAREGiver Martine me om eens te kijken bij de maaltijdservice uitgekookt. Voorheen at mijn vader vooral brood maar inmiddels is dat anders en krijgt hij iedere avond een verse en verantwoorde maaltijd. De CAREGivers warmen deze maaltijd op maar in de perceptie van mijn vader koken ze. Dat vind ik mooi om te zien.”

Terughalen van het dagritme
“Eerder was mijn vaders dagritme erg verstoord maar inmiddels is dit dankzij de structuur die we hem nu bieden, weer helemaal terug. Ook mijn broer ziet dat de situatie bij onze vader thuis verbeterd is. Zo zei hij laatst nog dat hij zo actief overkomt en dat het zo netjes en opgeruimd in huis is.”

Meer mogelijkheden als mantelzorger
“Als mantelzorger ben ik erg blij met deze extra ondersteuning. Ze hebben de juiste match weten te maken waardoor mijn vader een heel waardevol leven heeft. Voor mij als mantelzorger geeft het ook meer mogelijkheden. Ik hoef niet continu naar mijn vader toe want de CAREGiver zijn er ook en dat brengt rust. De meiden, zoals we onderling de CAREGivers vaak noemen, komen graag bij hem langs. Die oprechte betrokkenheid en het plezier in het werk, dat voel je! Voor iemand met dementie is elke dag hetzelfde maar elk moment kun je belangrijk maken door ergens bij stil te staan of activiteiten te ondernemen die plezier geven. Dat kunnen ook hele kleine dagelijkse dingen zijn.”

 “Wanneer er iets anders loopt dan gepland of wanneer er bijvoorbeeld een CAREGiver op vakantie gaat wordt dit duidelijk gecommuniceerd door het supportteam. Zelf stuur ik wanneer dat nodig is een mail of ik bel naar klantcoordinator Sandy. We maken ook gebruik van de app ‘Caren Zorgt’ waardoor de communicatie inzichtelijk is en de lijnen kort zijn.”

Inzicht in administratie
“Ook op administratief gebied ben ik tevreden over de aanpak van Home Instead. Ik ben zelf ondernemer en ik vind het belangrijk om inzichtelijk te hebben welke ondersteuning ik kan krijgen. Bij Home Instead is dit heel duidelijk en transparant. Ik weet precies welke ondersteuning ik kan krijgen en hoeveel uur de CAREGivers kunnen komen rekening houdend met de indicatie van mijn vader.”

“Eigenlijk gun ik iedereen om zo lang mogelijk en op een respectvolle manier thuis te blijven wonen. Dat dit ons op deze manier lukt is echt een uitkomst! De eerste stap is altijd lastig, zeker omdat de wereld waarin je terecht komt nog onbekend is. Ik wist het zelf eerst ook niet en daarom tip ik nu andere mensen. Misschien heb je het nu nog niet nodig maar het is nooit te vroeg om alvast kennis te maken met de potentiele mogelijkheden voor de toekomst!”

 

Benieuwd naar andere ervaringen?
Lees hier het verhaal van mantelzorger Sophie. Zij vertelt hoe de dienstverlening van Home Instead Thuisservice haar helpt bij de ondersteuning voor haar ouders

Ben je ook nieuwsgierig naar de ervaringen van onze CAREGivers? Lees hier het verhaal van CAREGiver Corina van Home Instead Thuisservice Haaglanden!

Ben je mantelzorger en ben je benieuwd wat we in jouw situatie kunnen betekenen?
Onze klantcoördinatoren staan voor je klaar om samen op zoek te gaan naar een passende oplossing waarbij de match tussen senior, familie en CAREGiver centraal staat. Neem hier vrijblijvend contact op met een vestiging bij jou in de buurt. 

Kunnen wij u helpen?

Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.