De kracht van CAREGiver Jalanda
Trotse en tevreden CAREGivers zijn het bewijs dat werkplezier in de zorg wel degelijk mogelijk is. Dat vindt ook Jalanda van Home Instead Thuisservice Arnhem, zij is één van de 2300 CAREGivers van Home Instead! “Werken? Zo voelt het helemaal niet. Ik krijg er energie van!” Benieuwd naar de drijfkracht van Jalanda, wat haar precieze rol is en hoe werkplezier er voor haar uitziet? Op de dag van het werkplezier in de zorg vertelt ze het graag!
Jalanda wat leuk dat je jouw verhaal wil delen. Al enige tijd ben je CAREGiver bij Home Instead Arnhem, hoe en wanneer ben je hier terechtgekomen?
Ik ben altijd werkzaam geweest in de detailhandel. Het omgaan met mensen heeft me altijd aangesproken. De laatste vijf jaar was ik manager in een modezaak van een landelijke keten gericht op 60+ dames. Ik had het naar mijn zin en genoot van de hechte klantenkring. Na een overname is de keten helaas failliet gegaan in 2020. Het was tijd voor iets nieuws.
Twee van mijn kinderen werken in de zorg. “Ma, is dit niet iets voor jou? Ze zijn nog op zoek naar CAREGivers bij Home Instead Arnhem.” Zelf ben ik in totaal 13 jaar mantelzorger geweest voor mijn ouders en dat ben ik voor mijn vader, vandaag de dag, nog steeds. Helaas is mijn moeder overleden. Mijn vader ondersteun ik met liefde en ik ben blij dat ik er voor hem kan zijn. Maar ik weet: mantelzorger stopt niet na een uurtje. Mantelzorgen gaat continu door. Dag en nacht. Een helpende hand van een CAREGiver is geen overbodige luxe. Het is een stukje ontzorging wat vaak heel hard nodig is.
Nadat ik op de website van Home Instead Arnhem had gekeken dacht ik: dit is precies wat ik voor mijn ouders heb gedaan en voor mijn vader nog steeds doe.
Hierdoor weet ik hoe belangrijk het is om de juiste ondersteuning te krijgen als mantelzorger. Waarom zou ik niet ook andere mensen helpen? Ik solliciteerde direct en in juni 2020 ben ik gestart als CAREGiver.
Wat maakt het werk als CAREGiver voor jou leuk en uitdagend?
De variatie. Iedere dag is anders en elke senior is uniek. Natuurlijk weet ik waarvoor ik kom maar het is altijd even afwachten wat de situatie is bij aankomst. De uitdaging voor mij is om kennis te maken met het levensverhaal en om zo een band op te bouwen. Door de combinatie van de vertrouwensband die we samen opbouwen en de ondersteuning die ik bied kan ik echt het verschil maken als CAREGiver.
Een band opbouwen met de klant hoe doe je dat?
Het vertrouwen winnen is het begin. Dat deed ik al in de winkel. Bij mensen met dementie gaat dat net anders maar de basis is hetzelfde. De één vertelt veel en de ander weinig daar moet je met respect mee om kunnen gaan. Als CAREGiver vind ik het heel belangrijk om mee te gaan in de beleving van de klant. Wat vindt iemand leuk, waar liggen de behoeften? Je moet soms creatief zijn om daar achter te komen.
Soms is het een kwestie van goed rondkijken in huis. Bij een klant zag ik bijvoorbeeld heel veel CD’s in huis staan. Alleen de CD-speler ontbrak. Dat moet en kan ook anders dacht ik. Toen de CD-speler eenmaal in huis was draaide we samen CD’s. Muziek kan zo waardevol zijn, zeker bij dementie. We komen letterlijk uit de stoel en hebben op zo’n moment grote lol.
Door de band die je opbouwt, leer je elkaar echt goed kennen. Bij een klant kom ik nu 1,5 jaar, 25 uur per week. Mevrouw heeft dementie en moest eigenlijk naar een verpleeghuis. Een verpleeghuis? Dat wilde mevrouw absoluut niet. Ze wilde thuis blijven wonen in haar eigen vertrouwde omgeving maar ook naar ondersteuning thuis was ze in eerste instantie afwijzend. Mevrouw was sterk vermagerd en kon erg weinig.
Dat is nu, na 1,5 jaar, wel anders. Als ik haar nu zie ben ik zo trots. Bij aankomst een grote grijns op haar gezicht. ‘Hey Jalanda!’ Ze kan nu zoveel en we ondernemen van alles. Ondanks dat ik me bewust ben van mijn professionele rol zijn we ook echt vriendinnen.
Is het juist deze band die maakt dat mevrouw haar muur van afwijzing heeft laten vallen denk je?
Jazeker, maar ik kijk ook naar hoe mevrouw was. Ze is altijd fysiotherapeut geweest en fysiek is ze van nature een fitte vrouw. Zelf heb ik altijd gevoetbald. Het duurde dan ook niet lang voordat we samen een balletje over speelden in haar grote hal. Niet veel later zijn we zelfs samen naar het voetbalveld gegaan. Het licht in haar ogen, de trots, de échte glimlach. Dat is geweldig!
Wat maakt voor jou een bezoek aan je klant geslaagd?
De oprechte glimlach is natuurlijk het allermooiste! Mijn komst is niet alleen gezellig maar ook heel nodig en functioneel. Ik ontzorg de mantelzorger door de ondersteuning thuis even over te nemen. Ik weet als geen ander hoe waardevol dat is. Mijn eigen vader krijgt in de middag ook extra ondersteuning van een collega van Home Instead.
Ik breng structuur in het leven van de klant en zorg voor bepaalde routines. Zeker bij dementie is dat belangrijk. Waar eerst een klant altijd van alles kwijt was gaat dat nu veel beter. We doen de portemonnee en sleutels in de tas en de tas zetten we bijvoorbeeld op de bank. Dit herhalen we continu. Nu doet mevrouw dat zelf. Ze straalt wanneer ik haar hier over complimenteer. Door haar continu te betrekken bij terugkerende activiteiten zie ik haar groeien. Wat is ook alweer de postcode voor de afvalkalender? Ze noemt het gewoon op!
Soms lukt iets alleen niet meer maar samen, met voldoende aandacht, wel. Dat versterkt het gevoel van zingeving in het leven. Het ertoe doen en onderdeel zijn van de maatschappij. Dat is zo belangrijk.
“Samen maken we nieuwe herinneringen”
Samen naar de kringloop, kerststukjes maken met takjes uit de tuin. Het zijn de kleine dingen die ertoe doen. Met elkaar maken we zo nieuwe herinneringen waar we het nu, een jaar later, nog vaak over hebben.
Door samen iets blijvends te maken zoals een bloemstuk heeft de klant ook iets blijvends. Wanneer ik er niet ben kan ze hier nog steeds naar kijken en terugdenken aan toen we dit samen maakten. Een moment van alleen voelen voelt op deze manier toch iets minder eenzaam.
Welke gebeurtenis in je werk als CAREGiver is jou het meest bijgebleven?
Het verschil kunnen maken, dat is in elke situatie het allermooiste.
Bij een klant kom ik bijna een jaar. Ze was heel timide en angstig. Door de aandacht die ik kan geven is mevrouw nu helemaal opgebloeid tot een vrolijke dame.
Nu ze me vertrouwt vertelt ze veel meer en voelt ze zich ook veilig om bepaalde zorgen te uiten. Zo’n gesprek is zo kostbaar.
Welke toegevoegde waarde heeft het voor de klant en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op de gewenste en vaste tijden langskomen?
Voor de mantelzorger is het de zekerheid dat je weet dat er iemand is. Niet alle senioren kunnen nog klokkijken. Maar één klant staat mij altijd op te wachten, ze weet dat Jalanda komt om 12:00. Dat geeft haar ook structuur. Hetzelfde gezicht op een vast tijdstip dat is zo waardevol.
Bij de mantelzorger voel ik ook dat het vertrouwen met de tijd groeit. Het is zo fijn als ik een compliment krijg van de familie. Als CAREGiver denk ik ook mee met de mantelzorger. Een klant waar ik kom rookt. De mantelzorger wilde graag dat er rookmelders in huis zouden komen voor de veiligheid. De klant vond dit niet nodig. Tijdens een bezoek ben ik toen het gesprek aangegaan. “Een rookmelder is juist fijn. Ik heb ze zelf ook thuis en het is veel veiliger.” Legde ik uit. Samen zijn we de rookmelders gaan kopen en we hebben ze ook met elkaar opgehangen. Zo heeft de senior een veiliger thuis en is de mantelzorger ook meer gerust.
Soms kom je ook als CAREGiver zelf dingen tegen. Zo heb ik bij een klant, in overleg, tape geplakt onder een losliggend kleedje in de badkamer. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Met vaak eenvoudige oplossingen kunnen we veel risico’s beperken.
Heb je het gevoel dat je bij de senior thuis genoeg tijd hebt om oprecht aandacht te besteden aan de behoeften van de klant?
Jazeker. Je bedenkt de volgorde van de planning van de dag. Vaak moeten er ook dingen gebeuren waar we in begeleiden of ondersteunen. Het doen van boodschappen, tuinieren, de was of er moet iets worden schoongemaakt. Dat verschilt per situatie maar ik probeer altijd de klant hierbij te betrekken.
Juist het samen doen geeft een leuke wisselwerking. Tijdens mijn bezoek kijk ik ook goed of alles nog goed werkt. Is er iets stuk? Hier maak ik dan een notitie van en/of geef ik dit direct door aan het supportteam.
Wat heb je geleerd van het werken bij Home Instead Thuisservice Arnhem en welke trainingen zijn het meest waardevol voor je geweest?
Door mijn ervaring als mantelzorger wist ik al veel maar toch zijn de trainingen altijd leerzaam. Je wordt soms even opnieuw ergens op gewezen waardoor je scherp blijft.
We leren bijvoorbeeld ook veel over dementie en de verschillende vormen daarvan.
Als CAREGiver neem je deze theorie mee in de praktijk.
Welke tips zou je andere CAREGivers of mantelzorgers willen geven?Werk vanuit de behoeften van de klant, beweeg mee en sluit aan.
Het allerbelangrijkste hierbij? Blijf de mens zien, hoe hij is maar ook wie hij was.
Hoe ervaar je dat je wordt gewaardeerd in je werk door de klanten en je werkgever?
Ik voel de waardering vanuit allebei de kanten. Als CAREGiver werk je vanuit je hart en probeer je het zo goed mogelijk te doen. Wanneer je dan een compliment krijgt doet me dat goed. Laatst zei de klant waarbij ik veel kom. Jalanda ik ben écht gelukkig, weet je wel dat ik van je hou. Dat komt bij mevrouw ook uit het hart, dat voel je en uiteindelijk gaat het daar om in het leven. Soms krijgen we ook van de werkgever bloemetje. “Dat heb ik in al die jaren nog nooit meegemaakt” lacht Jalanda.
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
Ja, de commerciële wereld kan best wel hard zijn. Bij Home Instead gaat alles veel liefdevoller. Er is aandacht voor de medewerker. Als er iets niet gaat is er ruimte voor een gesprek. Je kunt altijd terecht bij Suportteam. 24 uur per dag, 7 dagen per week. En weet je eigenlijk zie ik het eigenlijk helemaal niet als werk, ik vind het gewoon heel erg leuk! Heb ik een dag van 10 uur gehad dan kom ik thuis en denk ik: zo wat zal ik nu eens gaan doen. Dit werk geeft energie. Wanneer mag ik weer?
Wil jij ook als CAREGiver elke dag het verschil maken zodat senioren langer thuis kunnen blijven wonen? Solliciteer bij de Home Instead vestiging bij jou in de buurt.
Kunnen wij u helpen?
Bel ons gerust met uw vragen of bekijk onze vacatures.