Kracht van CAREGiver Anna
Ontmoet Anna (55): van administratief werk naar CAREGiver bij Home Instead! Na jarenlang met plezier in de administratie te hebben gewerkt, besloot Anna het roer om te gooien en te kiezen voor een baan die haar meer voldoening geeft. Nu, als toegewijde CAREGiver bij Home Instead Thuisservice, investeert ze niet alleen veel energie in haar werk, maar krijgt ze er ook energie voor terug. Benieuwd naar haar inspirerende verhaal? Lees hier verder!
Wat leuk dat je jouw verhaal met ons wilt delen, Anna! Als CAREGiver bij Home Instead Thuisservice ben je een belangrijke schakel in het leven van senioren. Kun je ons vertellen hoe je bij Home Instead terecht bent gekomen?
Sinds januari 2023 werk ik met veel plezier als CAREGiver bij Home Instead. Een paar jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met een vacature van Home Instead op Facebook. Hoewel ik toen al geïnteresseerd was, weerhielden mogelijke onregelmatige werktijden me ervan om te solliciteren, gezien mijn gezinssituatie. Mijn baan in de administratie paste, praktisch gezien, beter bij me dacht ik toen. De tijd verstreek en de drang om écht iets zinvols te doen voor anderen nam toe.
Een baan in de zorg wekte daardoor mijn interesse. Tegelijkertijd weerhield het medische aspect me ook. Totdat een kennis me vertelde over haar werk als CAREGiver. Zij was net aangenomen en sprak vol enthousiasme over Home Instead. Ze vertelde me over de verschillende vormen van persoonlijke ondersteuning en begeleiding. Bij Home Instead ligt de focus op welzijn en krijg je voldoende ondersteuning vanuit het Supportteam. ‘Dit zou het wel eens kunnen zijn!’, dacht ik bij mezelf. Zogezegd, zo gedaan. In november 2022 solliciteerde ik en in januari 2023 kon ik al aan de slag!
Goed om te horen! Heeft de zorg altijd al in je gezeten?
Absoluut. Op de lagere school werd ik al bestempeld als behulpzaam. Dat zit gewoon in mijn natuur. Naarmate ik ouder werd, groeide de behoefte om werk te doen waar ik echt voldoening uit haal en waar ik blij van word. Bij Home Instead krijg ik de ruimte om door middel van trainingen mijn kennis en ervaring verder te ontwikkelen op verschillende gebieden. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke verzorging en dementie.
Waarom past de functie van CAREGiver zo goed bij jou?
De rol van CAREGiver past perfect bij mij omdat ik vanuit mijn hart werk. In combinatie met de onderliggende kennis kan ik er op die manier echt zijn voor de klant en krijg ik de ruimte om, met aandacht, invulling te geven aan de zorgvraag en klantwens. Ik luister, ben ondersteunend en probeer echt te begrijpen hoe het met meneer of mevrouw gaat. Het is een signalerende rol die zoveel meer omvat dan enkel het doorbreken van eenzaamheid. Met mijn komst kunnen senioren langer zelfstandig thuis blijven wonen.
Het is een baan die energie van me vraagt, maar waar ik ook veel voldoening en energie uit haal. Elke klant heeft zijn of haar eigen verhaal en het is bijzonder om hun ervaringen te horen, of ze nu ontroerend, grappig of inspirerend zijn. Het is een continu leerproces waarbij ik zelf ook groei.
Hoe bouw je een vertrouwensband op met klanten?
Luisteren, helpen, en ervoor zorgen dat de senior zich gehoord en gezien voelt is zo belangrijk. Als CAREGiver ben ik te gast en laat ik de regie zoveel mogelijk bij de senior. Ik ben er niet om dingen over te nemen maar om de juiste ondersteuning te bieden. De focus leggen op wat er nog wél kan.
Het opbouwen van een vertrouwensband is heel belangrijk om de klant zo goed mogelijk te leren kennen en om echt tot elkaar te komen. Vertrouwen moet groeien en dat begint al door goed te kijken hoe het echt met iemand gaat. Waar komt iemand vandaan? Wat is het levensverhaal? De oprechte interesse is wat mij betreft de basis voor het opbouwen van een vertrouwensband.
Wat is het belang van een vertrouwensband?
Als het vertrouwen groeit merk ik dat ik de zorgwens ook beter kan beantwoorden. De senior is meer op zijn of haar gemak waardoor er meer geuit wordt. Een vertrouwensband maakt het mogelijk om de klant echt te leren kennen en te begrijpen. Het stelt me in staat om beter in te spelen op de behoeften en veranderingen tijdig te signaleren. Zeker bij persoonlijke verzorging is het prettig wanneer je de ondersteuning krijgt van een vast en vertrouwd gezicht. Het haalt een stukje ongemakkelijkheid weg. Bij een mevrouw mocht ik bijvoorbeeld alleen haar rug wassen. Na een tijdje zag ik dat mevrouw moeite kreeg met zichzelf afdrogen. Om rode plekken in bijvoorbeeld de liezen en tussen de tenen te voorkomen stelde ik voor om haar ook te helpen met afdrogen. Inmiddels voelt het heel gewoon en vertrouwd dat ik dat doe. ‘Niet schrikken hoor, ik ben het!’ Zo maken we zo’n moment een stuk luchtiger en minder ongemakkelijk.
Wanneer is een bezoek aan je klant geslaagd?
Dat hangt af van de klant in combinatie met de zorgvraag. Zo kom ik bij een klant waarbij eten een uitdaging is als ze alleen is. Mijn bezoek is dan vooral geslaagd als de sfeer prettig is en mevrouw goed en lekker gegeten heeft.
Bij een andere klant die graag over kunst vertelt is het bezoek voor hem geslaagd als alle boeken, kunstwerken en fotoalbums die hij graag wil laten zien aan bod kunnen komen en hij rustig zijn verhaal kan doen en er allerlei leuke herinneringen opborrelen. Voor mij als CAREGiver gaat het niet enkel om het samen bekijken van kunstwerken. Het is veel meer dan dat. Mijn komst geeft meer structuur aan de dag. Wat juist bij dementie zo belangrijk is. Structuur in een dag geeft duidelijkheid en rust. De senior hoeft niet meer continu na te denken over wat komen gaat omdat het al vaststaat. De gesprekken die we voeren prikkelen zijn brein. Soms zie ik dat de senior zelf verbaasd is over wat hij, ondanks de dementie, toch nog allemaal weet. Herinneringen komen dan weer even tot leven. Wanneer meneer dan tussendoor opmerkt dat hij zo blij is dat ik er ben, ga ik zelf ook met een blij gevoel naar huis.
Of het nu gaat om het bieden van persoonlijke verzorging, een wandeling, of een warme avondmaaltijd voor iedereen ligt de behoeften ergens anders dat maakt mijn werk ook zo afwisselend.
Mijn komst is ook geslaagd wanneer de mantelzorger met een gerust hart de deur uit kan. Zo kom ik bij een echtpaar. Wanneer ik kom voor meneer kan mevrouw even wat voor zichzelf doen wetende dat haar man in vertrouwde handen is. ‘Haast je niet, het gaat hier goed.’ Laat ik haar dan bijvoorbeeld tussendoor weten. Het vertrouwen dat ik krijg voelt als een verantwoordelijkheid die ik graag draag.
Welke toegevoegde waarde heeft het voor de klant en mantelzorger dat de CAREGivers van Home Instead op de gewenste en vaste tijden langskomen?
De vaste en gewenste tijden van de CAREGivers van Home Instead bieden duidelijkheid, regelmaat en rust. Onze klanten en hun mantelzorgers weten altijd waar ze aan toe zijn. Voor de mantelzorger betekent dit dat hij of zij de vrije tijd beter kan plannen en invullen naar eigen wens. De senior raakt gewend aan het bezoek omdat het consequent op dezelfde tijden plaatsvindt. Dit is zeker waardevol voor senioren met dementie. Zij hechten misschien minder waarde aan de dagen van de week, maar het vaste ritme en de herkenning van een vertrouwd gezicht op dezelfde tijd zorgt voor geruststelling en bevordert een vertrouwensband. Het biedt structuur aan de week, wat juist bij dementie zo belangrijk is.
Neem bijvoorbeeld een klant met dementie die ik al 1,5 jaar bezoek. Ondanks haar dementie wacht ze iedere keer voor het raam en weet ze precies waarvoor ik kom. Dit vaste patroon zorgt voor herkenning en rust in haar dagelijkse leven. De tijden die wij afspreken zijn altijd afgestemd op wat voor de klant en de mantelzorger het beste uitkomt. Heeft iemand 's middags meer behoefte aan ondersteuning? Of is er behoefte aan persoonlijke verzorging in de ochtend zodat de senior de dag fris kan beginnen? Wij luisteren en passen ons aan.
Bij Home Instead staat de wens van de klant en mantelzorger centraal. Dat is de kracht van onze dienstverlening.
Op welke manier merk je dat jouw werk een positieve impact heeft op het leven/welzijn van de senior en mantelzorger?
Aan de reacties, het doen en laten van de senioren merk ik of mijn werk een positieve invloed heeft. Wanneer ik bij een senior aankom en hij of zij mij al bij de deur opwacht of in de voortuin staat met een grote glimlach, voel ik de impact. Als ik met een senior praat en zie hoe hij of zij begint te stralen door mijn vragen, weet ik dat mijn aanwezigheid een verschil maakt.
Ook als ik iemand in beweging krijg voor een wandeling en hij of zij daarna zelf aangeeft weer te willen wandelen, merk ik de positieve verandering. Als ik samen met een senior boodschappen doe en zie hoe hij of zij blij en nieuwsgierig door de winkel loopt, vaak na lange tijd niet in een winkel te zijn geweest, voel ik de betekenis van mijn werk. Het gaat dan niet zo zeer om dat bezoek aan de supermarkt. Het gevoel dat je betrokken bent bij de maatschappij komt weer even terug. De positieve impact merk ik ook aan tafel. Wanneer de senior genietend van de maaltijd zegt hoe goed het smaakt, wetende dat meneer of mevrouw anders niet of nauwelijks zou eten als ik er niet ben. Het zijn vaak kleine dingen die een groot verschil maken. Het zijn de momenten waar ik zelf ook veel voldoening uit haal en waar ik energie van krijg!
Hoe word je binnen de organisatie ondersteund door collega’s en op welke manier merk je dat je inzet wordt gewaardeerd?
Ontmoetingen met collega's vinden vooral plaats tijdens trainingen, informatiebijeenkomsten en borrels. Het is een warme en hechte organisatie. De match tussen klant en CAREGiver wordt zorgvuldig gemaakt op basis van de wensen van zowel de klant als de CAREGiver. Er wordt echt rekening gehouden met mijn voorkeuren en er is altijd overleg mogelijk, wat me het gevoel geeft dat mijn inzet gewaardeerd wordt.
Het Supportteam staat 24/7 klaar. Vragen worden snel beantwoord en de lijnen zijn kort. De klantcoördinatoren hebben een HBO Verpleegkunde achtergrond. Loop ik ergens tegenaan dan zijn zij er om mij te ondersteunen. Zij zijn er ook om bijvoorbeeld het zorgplan op te stellen op basis van de zorgindicatie en de wensen van de klant. Zo kan ik de focus volledig leggen op de zorg thuis bij de senior. De drempel om een gesprek aan te vragen bij het Supportteam, als ik daar behoefte aan heb, is laag. Andersom wordt er ook contact met mij opgenomen om te vragen hoe het gaat en of alles naar wens verloopt.
Het open contact met collega’s en het Supportteam, en de mogelijkheid tot overleg zorgen ervoor dat ik me gewaardeerd en gehoord voel in mijn werk. Die waardering zie ik terug in de aandacht voor mijn wensen en de snelle hulp bij vragen.
Zou je Home Instead Thuisservice aanraden als werkgever?
Absoluut! Home Instead is een warme organisatie die zowel de behoeften van de klant als die van de CAREGivers serieus neemt. Het mooie aan Home Instead is dat de wensen van zowel klant als werknemer centraal staan. Met elkaar maken we zo écht het verschil bij senioren thuis.
Wil jij het als CAREGiver Anna ook hét verschil maken bij senioren bij jou in de buurt? Twijfel niet om vrijblijvend het gesprek aan te gaan.
Klik hier voor vacatures.